Kezdhetjük azzal, hogy miért is Újranézve lett a fotótörténeti tárlat címe: Balogh Viktória, a tárlat egyik kurátora magyarázta meg.
– Noha nincsenek kortárs munkák, a reflexiót a válogatás, a képek egymás mellé helyezése biztosítja – magyarázta, hozzáfűzve: minden kurátor több alkotó közül választott a fotótörténeti keresztmetszetbe. Viktória a kalandos életű Haár Ferenc mellett döntött, hisz mint mesélte, a fényképész a harmincas években kezdte alkotótevékenységét, az úgynevezett magyaros stílusban, ami a vidéki, elsősorban paraszti lét dokumentálását jelentette.
– Ezek a képei igen ismertek, ezért most nem tettem a falon láthatók közé – árulta el a kurátor, majd bevezetett Haár életébe.
A fotográfus belsőépítészként végzett, s megrendelései miatt kezdett fényképezni. Kalandjai azzal kezdődtek, hogy feleségével ellátogattak az 1937-es párizsi világkiállításra, s annyira megtetszett nekik a város, hogy odaköltöztek. Nem a legjobbkor, mivel hamarosan kitört a világháború.

Fotó: Kurucz Árpád
Az Egyesült Államokba nem kaptak vízumot, egy japán baráti házaspár javaslatára települtek Japánba, ahol a következő két évtizedet töltötték. A felkelő nap országában a fényképezés mellett számtalan dokumentumfilmet készített. Amikor gyermekeik nagyok lettek, ismét próbáltak az USA-ba letelepedni, méghozzá sikerrel. Az államokban rögtön megkapta első filmes megrendelését, így került Hawaiira, amely annyira megtetszett neki, hogy ott is maradt egészen élete végéig, 1997-ig.
Kiss Imre kurátor az 1988-ban elhunyt Berekméri Zoltánt választotta, akinek élete kevésé mozgalmasnak, egyenesen tragikusnak mondható.
– Amikor szóba került a kiállítás terve, nekem azonnal ő ugrott be – vallotta be Kiss Imre, magyarázatként hozzáfűzve, hogy fontos a látásmódja, amely alapvetően megkülönbözteti a többi, most bemutatott alkotótól.
– Alig-alig tudunk valamit az életéről, és akkor is csak olyanokat, hogy húsz éven keresztül a Petőfi Irodalmi Múzeum műtárgyfotósaként kereste kenyerét. Munka után hazament és saját gépével indult neki a városnak – magyarázta a kurátor, kiemelve, hogy stílusán nem hagyott nyomot a szocialista realizmus, az avantgárd, sem semmi más, változatlan volt az ötvenes évektől élete végéig.