Kosztolányi remekművén, az Édes Annán keresztül igyekszik megértetni Trianon tragédiáját a Petőfi Irodalmi Múzeum új időszaki tárlata, amely látványos vizuális elemekkel mutatja meg a horrorisztikus történet mögött mintegy díszletként felsejlő közös sorstragédiánkat.
Az Édes Anna Kosztolányi Dezső legismertebb regénye, amely a magyar történelem apokaliptikus időszakában játszódik: története a kommün bukásától 1922 őszéig tart, amikor Csonka-Magyarországot felvették a Népszövetségbe. A trianoni tragédia össztársadalmi válságként húzódik végig a regényen, amelyben ugyan díszletként szerepel történelmünk, de szereplői által a kor társadalmának jellegzetes rajza születik meg. A művet leginkább lélektani regény minőségében szeretik elemezni, végsőkig boncolgatni a Vizyéknél megélt emberi megaláztatás és részvéttelenség elfogadhatatlan megnyilvánulását, célkeresztben a megfejthetetlen, titokzatos nővel, akit tűrése, elfojtásai emberfeletti lénnyé emelnek. Ezért is izgalmas a megközelítés, amelyre a Petőfi Irodalmi Múzeum vállalkozott, hogy Anna megfejthetetlen figuráját össznemzeti sorstragédiánk metaforájaként mutassa be.

Fotó: Mirkó István
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a kiállítás megnyitóján elhangzott köszöntőbeszédében úgy fogalmazott: Trianon Kosztolányi Dezső számára a tűrhetetlen, kibírhatatlan jelen, nekünk a múlt, mely nem múlik el nyomtalanul. – Hogyan lehet megmutatni a katasztrófákat, egyáltalán miként lehet megcsonkítva élni? Az elmúlt száz év magyarságának megválaszolatlanságai ezek a kérdések. A Petőfi Irodalmi Múzeum most egy irodalmi művet és annak íróját hívja segítségül, hogy beszéljen a veszteségekről. Trianon átírta Kosztolányi sorsát, maga Kosztolányi pedig úgy fogalmazott, hogy magyar író Trianonba hal bele. Minden hatodik honfitársunk az országhatárokon kívülre került, a magyaroknak Trianon súlya új identitást adott – szögezte le a politikus.
Mint mondta, a XX. században egy nemzet igazsága a legcsekélyebb mértékben sem könnyítette meg a megmaradást. – Mégis képesek voltunk túlélni, mert igazunk volt. Egyén élhet hazugságban, de nemzetnek nem szabad – tette hozzá.