A magát John Milton műve után elnevező Paradise Lost (Elveszett Paradicsom) mára a gótikus metál stílusteremtőjének tekinthető, akárcsak két társa, a szintén bohókásan vidám nevű My Dying Bride és Anathema. Az irányzat egyébként gyönyörűen illeszkedik a ködös Albionról való néplélektani közhelybenyomásainkhoz: a gótikus metál a gótikus rémregénynek az a hangulatosan végtelenné nyújtott pillanata, mikor a fej nélküli várúr kísértete váratlanul hörögve tornyosul a rémülten sikoltozó, lenge öltözetű várkisasszony kecses alakja fölé. Vagy amikor jön a vámpír, akiért persze szegény brit gótikus horror egészen Erdélyig szaladt. Ez a sajátos vargabetűket író kultúrtörténeti impulzus akkor fog körbeérni, ha majd brit fiatalok hallgatnak Bram Stokerről éneklő erdélyi metálzenekarokat. Tegyük hozzá, hogy a brit népléleknek ez az aspektusa jóval izgalmasabb például a gasztronómiájuknál – és arról se feledkezzünk meg, hogy a fentieken kívül még hány zenekar született ott. Fölösleges sorolni: a rocktörténelem több mint feléről van szó a Beatlestől az Iron Maidenig.
A Kárpát-haza egységét hirdetik a régi magyar képeslapok
Nemzettudatunk tükörcserepei címmel megjelent az MCC Magyar Összetartozás Intézete Látkép című sorozatának idei első része.