Egyszerűen hátborzongató a hasonlóság az 1984 című film világa és a mai amerikai anarchikus kommunista lázadások eszméi között. A filmben már örökre eltörölték a múltat, Amerikában manapság épp erről szól a diskurzus. A filmben a család intézménye valamifajta bűnös dologgá vált, amelyet a fejlett új világ a Nagy Testvérrel az élen – aki persze mindenkit és mindent figyel, meghaladott. Ahogy ma is kezdik meghaladottnak tekinteni az úgynevezett (meg)haladók a családot Nyugaton, ők a szabad embert a magányos emberrel azonosítják. Aztán nagyon is ismerős az újbeszél nevű fiktív mesterséges nyelv is, amellyel kimossák a cizellált gondolatokat az emberek fejéből. Nekünk is készül már az új szótár, amely azokat a szavakat tartalmazza, amelyeket ki lehet mondani, minden egyéb már nem tartozik a politikailag korrekt szavak közé a (meg)haladók szerint.
Az 1984 című filmet először a rendszerváltás után láttam, akkor mindenki megkönnyebbüléssel vette tudomásul, hogy ez a film a múlt. Ilyen kommunista diktatúra volt hazánkban is, az embereket megfigyelte a titkosrendőrség, a kultúra alkotásait tűrt, támogatott és tiltott kategóriákba sorolták. Mindez a filmben a Gondolatrendőrség formájában jelenik meg: akit bűnös gondolaton kapnak, azt addig kínozzák, míg a saját anyját vagy szerelmét is el nem árulja. Azt gondoltuk akkor, hogy mindez a múlt, hogy talán örökre vége van a Gondolatrendőrségnek, amely meg akarja mondani, mit kell olvasniuk és gondolniuk az embereknek. Aztán eltelik alig harminc esztendő, és az emberek egy része diktatúráért kiált, óhajtja, vágyja a diktatúrát, amely eltörli a családokat, a múltat és az anyanyelvet.

Szimbolikus jelenet a filmben, hogy amikor letartóztatják a John Hurt által remekül alakított Winston Smitht és Suzanna Hamilton érzéki Juliáját, mindketten meztelenek, mert a szerelmi fészkükben csap le rájuk a Gondolatrendőrség. Mert ha egy embert megfosztanak a családjától, a múltjától és az anyanyelvétől, akkor teljesen meztelenül, védtelenül, magányosan fog állni a világban. A nemzetek történelme, a vallás és a kultúra ugyanis ősrégi és jól működő védelmi rendszerek. Az egyéni lelkeket védik a közösségi tudás révén.