A nagy stiláris áttörés persze az 1996-os Down volt: itt már Ville Laihiala komor, érces, nagy ívű vokáljaival hallunk gyakorlatilag hagyományos heavy metalt – no de az az atmoszféra! Az a szív legmélyéről fakadó, északi búbánat! Az a fájdalmassá erjedt romantika! A Downt milliók hallgatták rongyosra magnókazettán a világ minden táján, köztük magam is. Teljesen újszerű hang volt, s új tartalmat adott a tekerős gitárszólók vagy fogós riffek – látszólag – kiüresedett kliséinek. Ezt a szuggesztív, érzelemdús hangvételt vitték aztán tovább a Frozennel, majd teljesítették ki a 2000-es Crimsonnal. Ami pályafutásuk csúcsát jelentette: az ezredforduló után a legkülönbözőbb társaságokban szembesültem azzal, hogy a lemez (és az egész zenekar) legnépszerűbb „slágere”, a Killing Me, Killing You meghallgatása afféle rituális csúcsponttá vált jobb ízlésű házibulikban. Ez eleinte furcsa volt – túl kiszámítottnak tűnt a dal a Down brutális és elementáris líráihoz képest. Utólag visszatekintve persze a Crimson a zenekar legérettebb, legmagabiztosabb, egyben legkiteljesedettebb lemeze, amin valóban bárki számára emészthető módon jegyben jár a jellegzetes, északi melankólia, a heavy metal (már megint, és még mindig) frissítő, pofátlan, örökifjú üdesége, és a szigorúan kötött dalszerkezetek fölött úszó vokálok vérvörös és éjfekete hangulathullámzása. A dalszövegek nyilván a kötelező köröket futják (persze: a rocktörténet dalszövegeinek felét össze lehetne rakni két Ady-versből, de ez maradjon egyelőre afféle összekacsintós, titkos büszkeségünk), ám az atmoszférától megdobban a szíve mindenkinek, aki valódi érzelmi mélységeket keres a zenében.