Újra Elfújta a szél az operettszínházban

Margaret Mitchell világhírű regényének, az Elfújta a szélnek a musical változatát 2013-as hazai bemutatója óta időről időre játsszák a Budapesti Operettszínházban. Legutóbb október elején tűzte műsorra a teátrum. A nagy ívű történetet, a páratlan hangulatfestést és a szereplők összességében meggyőző alakításait Gérard Presgurvic francia zeneszerző sokat kritizált, ám mozgalmas dalai teszik felejthetetlenné.

2020. 10. 10. 8:15
Fotó: Budapesti Operettszínház
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Elfújta a szél című musical kisebb-nagyobb sikerrel ugyan, de évek óta fut a Budapesti Operettszínház színpadán. A darabot hét évvel ezelőtt a Szegedi Szabadtéri Játékokon mutatták be Somogyi Szilárd rendezésében, azóta a szereposztás változott némileg. Kétségkívül hatalmas vállalkozás musical formájában színpadra állítani a XX. századi világirodalom egyik legismertebb szerelmi történetét, amelynek történelmi hátterét az Észak és Dél közötti amerikai polgárháború, míg társadalmi hátterét a rabszolgatartás adja – és épp ezek miatt a mű a mai napig éles viták kereszttüzébe kerül.

Gérard Presgurvic francia zeneszerző, aki a Rómeó és Júlia című, nagy sikerű musicalt is jegyzi, megzenésítette a történetet. Idehaza tíz évvel a franciaországi bemutatót követően Kerényi Miklós Gábor és Somogyi Szilárd átiratában és fordításában került színpadra a mű, amely így rövidebb és befogadhatóbb lett. A történetet nehéz néhány mondatban összefoglalni, de annyit mindenképp fontos megemlíteni, hogy Scarlett O’Hara, az elkényeztetett, szenvedélyes déli úrilány életét ismerhetjük meg, akinek leghőbb vágya, hogy férjhez menjen Ashley Wilkeshez. Ám a férfi végül Melanie Hamiltont veszi feleségül. Ezután Scarlett bosszúból kötött házasságai boldogtalanok lesznek, egész életét az Ashley iránti gyerekes vágyakozás tölti ki. Közben kitör az amerikai polgárháború, s innentől kezdve a cél az életben maradás és a családi birtok, a Tara megtartása – egyébként ez a történetszál a darab egyik legszebb szimbóluma. A rengeteg szenvedés után Rhett Butler szerelme menthetné meg Scarlettet, azonban a nő későn ismeri fel a férfihoz fűződő érzelmeit. A többrétegű történet egyébként két okból is nagyon tanulságos. Egyrészt bemutatja, mit veszített Scarlett azzal, hogy nem ismerte fel időben a valódi érzéseit Rhett iránt. Másrészt azt sugallja, hogy a háború, a veszteségek, a halál ellenére az élet mindig újrakezdhető.

Somogyi Szilárd rendező összeszedett, lendületes előadást állított színpadra kitűnő dramaturgiával, arányérzékkel.

Ami a musicalrajongóknak zavaró lehet, hogy valóban felcsendülnek a darabban a Rómeó és Júlia zenéjéhez nagyon hasonló, mozgalmas dallamok, amelyet a kritikusok többsége fel is ró a zeneszerzőnek. Ugyanakkor ezek teszik felejthetetlenné az előadást. A darab hangulatfestése, Bátonyi György díszletei és Velich Rita jelmezei páratlanok. A színpadtechnika is kihasznál minden lehetőséget, többször filmszerű jeleneteket látunk, valamint a főként a tömegjelenetekhez használt háttérvetítések is sokat hozzátesznek az előadás látványvilágához.

Az Elfújta a szél kettős szereposztásban futó előadásában Vágó Zsuzsi kitűnően hozza az önfejű Scarlettet, s éneklésében sem találunk hibát. Sőt, jellemfejlődése a darab erőssége. Sándor Péter Ashley Wilkesként olykor félszeg, de ez nem von le énektudásából. A Rhett Butlert alakító Szabó P. Szilveszter biztos pillére az előadásnak mind színészként, mind énekesként. És Janza Kata játékát is ki kell emelnünk, aki Belle Watlinget, a bordélyház vezetőjét alakítja – énektudása magabiztos és lenyűgöző. Vágó Zsuzsi mellett egyértelműen a Mammyt megformáló Nádasi Veronika játéka és éneke tesz a legtöbbet a musicalhez. Arról nem is beszélve, hogy kettejük karakteréhez fűződnek a legszebb, leglíraibb dalok.

Az Elfújta a szél musicalrajongóknak kötelező. Kiforrott, szép és megindító előadás, amelyből a katarzis sem marad el. Mindezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy hosszú percekig állva tapsoltunk a darab végén. És ettől nagyobb elismerés a közönség részéről nem létezik.

Fotó: Budapesti Operettszínház

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.