A német-magyar származású francia festőművész, Hantaї Simon (1922–2008) kivételes alkotói munkásságából láthatunk válogatást az Ybl Budai Kreatív Ház legújabb kiállításán. Mint lapunk megtudta, az eredetileg november 15-ig megtekinthető tárlat a járványhelyzet miatt hamarosan a virtuális térbe költözik. A tárlat anyaga, amely főként Makláry Kálmán gyűjteményéből származik, Hantaї néhány, hazánkban eddig még sosem látott festményén keresztül vázolja fel életművének ívét és fordulópontjait.
Hantaї Simon Bián (ma Biatorbágy) született sváb családban, ám 1948 őszén, látva a hazai politikai helyzet radikalizálódását, Párizsban telepedett le. A Képzőművészeti Főiskola növendékeként az itáliai freskófestészet, Csontváry és Bonnard művei, első párizsi éveiben pedig az avantgárd, különösen a szürrealisták, Ernst, Miró és Matta képei hatottak festészetére. Ebből a korszakból valók a tárlaton is megtekinthető A mezők termékenysége és a Festmény című munkái. Aztán az organikus alakzatokat a sötét, fekete-vörös színek és formák váltják fel a vásznakon. Az absztrakt formák az életmű egyik alapkérdését, festészet és szakralitás kapcsolatát feszegetik. Miután 1952 decemberében megismerkedik André Bretonnal, rá egy évre ő nyitja meg első egyéni kiállítását, 1955-ben mégis szakít a szürrealista mozgalom megalapítójával, hogy 1960-ban létrehozza festészetében a pliage-t (gyűrést, hajtogatást).
Berecz Ágnes kurátor a tájékoztatóban kitűnően megfogalmazza: hatvan évvel ezelőtt, párizsi műtermében Hantaї Simon búcsút mondott a festészet hagyományos eszközeinek és módszereinek. Ugyanis ezután következő művészi korszakában már nem festette, hanem a földre kuporodva csomózta és gyűrte, mázolta, majd simította vásznait. A pliage néven ismert módszer a modernizmus festői gyakorlatát a népi mesterségek technikáival ötvözve gondolta újra a nyugati festészet történetét, test és vászon, festék és jel, tapintás és látás viszonyát. Hantaї 1960 és 1982 közötti, gyűrt és hajtogatott festményei is az emlékezetről szólnak: a biai svábkötények mángorolt formáira, a klasszikus festészet duchampi elutasítására, Matisse papírkivágásainak a színformáira, Pollock padlón csurgatott vásznaira emlékeznek. A változó formátumban, anyagokkal és eljárásokkal gyűrt és mázolt vásznak első sorozata a Mária köpönyegéről elnevezett Mariales, amelyeket a művész széltől szélig haladva gyűrt ráncokba. És amelynek egyik darabja több mint négymillió euróért (körülbelül 1,4 milliárd forintért) kelt el 2016-ban. Ez egyébként a második legmagasabb összeg, amit aukción magyar vagy magyar származású művész munkájáért valaha is kifizettek.