A Kádár-korszakra jellemző, hogy Gazdag Gyula Sípoló macskakő (1971) című filmjét azonnal betiltották, külföldi vetítését 1979-ig nem engedélyezték. Ám hazánkban, hogy legyen mégis valamiféle demokratikus látszat, 1972-től mégis vetítették, persze azért a mozikban nem ez volt a fő műsorszám. Vélhetően azért változott meg a film bemutatásával kapcsolatos álláspont, mert Gazdag Gyula igencsak valóságos, realisztikus, dokumentum-játékfilmes eszköztárral (bár alaposan elkészített forgatókönyv alapján) megrendezett mozija nem lázít, csak mélységes szomorúsággal mutat rá a kommunista berendezkedés teljes csődjére.
A történet arról szól, hogy egy vidéki építőtáborba a fővárosból temérdek diák érkezik, akik azért jönnek, hogy kukoricát címerezzenek.
A kukoricát azonban még nem lehet címerezni, így munkát nem tudnak adni a diákoknak Gecsőpusztán. A kölykökkel nem merik közölni a hírt, hiszen a kommunizmusban elképzelhetetlen ekkora fejetlenség, ezért kirándulással, sport- és kulturális programokkal próbálják lefoglalni a rendkívüli módon unatkozó kamaszokat.
Ez persze nem igazán sikerül, a fiúk átszöknek a lánytáborba, és nem igazán szívesen vesznek részt a tanárok által kitalált programokon.

Gazdag Gyula filmje azért nézhető még ma is, mert
nemcsak a kommunista társadalmi berendezkedés teljes csődjét mutatja be, leginkább azt, hogy még a kiskorú diákok is kinevetik az üres szólamokat sulykoló táborvezetőt, hanem azért, mert bemutatja azt is, hogy a kamaszkor természetes velejárója a lázadás.
A fiúk ugyanis akkor is átszökdösnének a lánytáborba, ha lenne munka, és akkor is „pofákat vágnának”, ha nem üres szólamokkal próbálnák nevelni őket. Mindezt Gazdag Gyula nagyvonalúan érzékelteti a filmjében, amely szinte folyamatosan képes fenntartani a néző figyelmét úgy, hogy igazán nagy fordulatokkal, drámai csúcsponttal nem szolgál, de talán nem is ez volt a szándék.
Az alkotók igyekeznek a feszültséggel teli hétköznapi helyzeteket humorral feloldani, amelynek következtében fiatalok nemzedékei a mai napig nézték és nézik az alkotást.