Little G. Weevil: Az USA semmivel sem tutibb hely, mint Magyarország
Megjelent Little G. Weevil legújabb, Play On című lemeze, valamint Játssz tovább! című önéletrajzi regénye. Az énekes-gitáros fordulatos, kalandokban gazdag életét Demeter Szilárd alakította volna irodalmi szöveggé, miként fogalmazott: bluesregénnyé, ám végül a muzsikus maga írta meg a könyvet.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– Én lepődtem meg a legjobban. Írtam két fejezetet, ami alapján Demeter Szilárd azt mondta: „Tudsz te írni, folytasd!” Megírtam hetven oldalt. „Ez így hiteles.” Ebben maradtunk – árulta el Little G. Weevil, akinek az írás nem ismeretlen terep, lévén dalszövegeit, igaz, angolul, de maga írja.
– Nem vagyok író – szabadkozott –, mert nem tettem mást, mint leírtam, ami történt velem, egy izgalmas zenészsztorit. Kiderült, úgy él igazán a történet, ha a saját szavaimmal mesélem el, amint irodalmi megfogalmazás került bele, vesztett az „ízéből”. Mi pedig kocsmafüstös, laza, sztorimesélős könyvet terveztünk. Demeter Szilárd nélkül ez nem jött volna létre, hálás vagyok, hogy bemutatott a Helikon Kiadónak, akik rutinosak ilyen jellegű zenei kiadványok terén. Egy lendületes, bluesos, road movie jellegű könyv született, ami több országban játszódik, és nem mentes a „szaftos”, korhatáros sztoriktól. Egyébként elhelyeztünk 22 QR-kódot a könyvben, amiken keresztül meg lehet hallgatni az egy-egy szituációból született dalt is. Ugyanis az elmúlt hét szólólemezemen körülbelül hetven saját szerzemény hallható, s a szövegek sokszor valós, megtörtént eseteken alapulnak. Röviden, itt a muzsika amolyan filmzeneszerepet tölt be olvasás közben.
Felvázolom sebtében Szűcs Gábor sztoriját. Ez Little G. polgári neve, amely néven megismerhettük, még a múlt században. 1996-ban alapította első zenekarát, három évvel később csatlakozott a Szabó Tamás szájharmonikás, énekes által vezetett Spo-Dee-O-Dee formációhoz. 2001-ben ismét életre hívta saját együttesét, a Pure Bluest, turnéztak országszerte klubokban, fesztiválokon. Azonban Gee fogta gitárját, és 2004-ben kiköltözött az Egyesült Államokba, a műfaj őshazájába. Mint a filmekben, mosogatófiúként dolgozott egy alabamai hotelben, majd egy memphisi bluesklubban, ahol a főnök megengedte, hogy a gyenge forgalmú napokon fellépjen. Mindössze egy év, s Little G. állandó szerződést kapott a memphisi Blues City Caféban. Ez már önmagában egyedülálló teljesítmény, mintha mondjuk, a Muzsikás Klubban a világ túlfeléről érkezett prímás húzná a táncházban és énekelne Sebestyén Márta helyett. De Gee nem érezte úgy, hogy a csúcsra jutott. Maradt, s szólólemezeket készített, meglehetős sikerrel. Ám még ennél is magasabbra hágott. 2013-ban elnyerte a legjobb szóló akusztikus előadó kategóriájában a legjobb gitáros címét a Blues Foundation szervezte International Blues Challenge-en.
Nem csoda, ha még abban az esztendőben az amerikai Blues Music Awardra jelölték, az év akusztikus előadója kategóriában, 2014-ben pedig Moving című lemeze kapott jelölést a Blues Blast Music Awardson.
Két év elteltével Three Chords Too Many korongja érdemelt ki jelölést az Independent Blues Awardon mint az év legjobb akusztikus bluesalbuma.
Mindezek után, 2018-ban hazatért.
– Ez az Amerika nem az, ami akkor volt, amikor én 2004-ben kimentem. De 2004-ben a már régóta kint élő magyarok meg azt mondták: ez már nem az az Amerika, ami a kilencvenes években volt. Nekem ennyi elég volt. Én mindent megkaptam, amiért kimentem. Megértettem, miről szól a blues és a mögötte élő gyönyörű, afroamerikai kultúra. Kész. Állampolgárságot is igényelhettem volna már sok éve, kettős állampolgár lehettem volna, de ez valahogy nekem nem tetszett. Én magyar vagyok. Elég globális gondolkodású, de magyar. Mióta hazajöttem, többször elmondtam, hogy az Egyesült Államok semmivel sem tutibb hely, mint Magyarország. Állítom ezt úgy, hogy tizennégy évig éltem ott – szögezte le Little G. Weevil, akivel maradtunk a komorabb témáknál, mint például mit csinált a kényszerű karantén alatt, ami a muzsikusszakmát nagyon komolyan „megütötte”.
– 2020-ban írtam egy könyvet, 14 saját dalt, kiadtam egy EP-t júliusban és egy teljes lemezt decemberben. Borzasztó ez a helyzet, hogy az emberek nem jutnak kultúrához, kizárólag a képernyőn keresztül. Aggasztó, mert ezt szemmel láthatóan egyre nehezebben viseli a társadalom.
Szomorú megállapítás, egyben jólesik hallani a véleményt, miszerint a kultúra hiánya károsan hat mindenkire.
– Miben nyilvánul meg a kultúra hiányának hatása? – tettem fel a kérdést.
– Zene nélkül nem lehet élni. Az emberiség létezése óta a hangok az életünk részei. A hangok vagy annak rezgései és a zene mindenkire hatással van, legyen az ember, állat vagy növény. Ez tudományos tény. De ennek az igazsága most világossá válik. Ha elveszik az embertől a hangokat vagy a zenét, mi történik? Frusztráltak, idegesek leszünk. Bizonyított tény szintén, hogy a zene pozitív hatással van minden élőlényre. Képernyőn vagy hangfalakon keresztül ez csak ideig-óráig működik. Ez a helyzet nem állandósulhat, az embereknek igényük, sőt szükségük van a zenehallgatás személyes élményére – adott kimerítő választ a muzsikus.
Új albuma a hetedik szólólemeze, azonban az első, amit hazatérése óta készített és első abban az értelemben, hogy nem a szerző énekli a dalait.
– Olyan előadókkal szerettem volna dolgozni, akiknek a személyiségével, munkásságával azonosulni tudok, érzem, mit képviselnek, mit szeretnének mondani a művészetükkel, és nem utolsósorban akik a világ bármelyik színpadát hitelesen szántanák fel velem együtt – magyarázta nevetve Gee.
Ennek szellemében választotta a két angol énekes vendég, Dionne Bennett és Ian Siegal mellett Mohamed Fatimát, CéAnne-t, Jónás Verát, Sena Dagadut, Gál „Boogie” Csabát, Fóris Ritát, Andelic Jonathant.
A kritikusok szerint a Play On című album műfajában egyedülálló és természetesen világszínvonalú. A tervezett lemezbemutató turnét a pandémia meghiúsította, ám február 19-én a Trip hajó webszínházának online közvetítésén eljátsszák élőben a dalokat.
– Mi értelme az online világban a CD kiadásának? – vetettem fel.
– Egy lemez a tokkal és a borítóval együtt „alkotás”. Mi, zenészek szeretjük fizikális úton dokumentálni a munkánkat. Az a biztos. Ráadásul csak a CD-n lehet reklámok nélkül végighallgatni 50-60 percet, kezedben a borítóval kikapcsolva a külvilágot – fogalmazott Little G. Weevil. – Ez mára olyan organikus élménnyé vált, mint szüleink, nagyszüleink paradicsoma és paprikája a kertből.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.