– A nyomtatott forma megszűnése, mondhatni, a korszellem következménye? Netán csökkent az olvasók száma, mert átpártoltak az online kiadásra?
– A nyomtatott Napút végelhalkulása tavasz végén, a 222. számmal: a magam elhatározása. Különösen 2016 után, amikor a lap visszakerült a lakásomba, s egyedül maradtam vele a komiszul munkás tematikus szerkesztésen túl a teljes adminisztrációjával – nos, elhasználódtam együttélésünkben.
– Amikor a Napút indult, virágzott az irodalmi folyóiratok piaca. Mi sarkalta új lap alapítására?
– Elhivatott bolgaristaságom idején, 1994-ben odacsábultattam az akkor roppant epizodikusan megjelenő Poliszhoz, amelyikből öt év alatt évente tízszer megjelenő folyóiratot kovácsoltunk, hogy aztán etikai lépésváltással, 1999 elején – a kialakult szellemi alapállást kibontva – új lapot alapítsunk. Maradt a hajdani első szerkesztő, velem tartott az összes konzulens és szerkesztő. A lapalapító Masszi Péter volt. 2003-ban megvettem tőle a Naputat, egyszersmind létrehoztam a Napkút Kiadót és a Cédrus Művészeti Alapítványt. Akkorra már a szerkesztőségi lét tökéletesen rabul ejtett. Hagytam is magam mostanáig a folyóirat gyönyörű jármával párban. Napestekig.
– Közben vezette a Szófiai Magyar Kulturális Intézetet. Hogyan tudta Bulgáriából „főszerkeszteni” a folyóiratot?
– Úgy hozhatta az élet, hogy 1999 őszétől kiváló csapat élére neveztek ki ide: testhezálló munka, gyönyörű időszak volt – öt év. Eközben a kinti dús tempó mellett kiszorított időmből vezettem műhelyünket, de a munka dandára ügyvezető társamra, fiamra hárult Budapesten. Vele ez a tökéletes összmunka kicsivel korábban kezdődött, s tart voltaképp mindmáig. Mindketten beleszerelmesedtünk ebbe a munkába. Ő híres mestere lett a könyvnek. Kinti létem még öt évvel hosszabbodott: a szófiai egyetem magyar szakának vendégdocense lettem – ugyancsak öt esztendeig. Ebben a szerepben természetesen jóval több időm maradt. 2009 nyárvégen jöttem, formálisan nyugdíjasként haza.
– Miben tudott újat kínálni a többi folyóirathoz képest?