Mi lesz veled, online színház?

Élő színház vagy működő színház? – Katarzis a világhálón: szükségmegoldás vagy a jövő útja a streaming? címmel rendezett kerekasztal-beszélgetéseket a Magyar Teátrumi Társaság ma délelőtt. A budapesti Karinthy Színházban tartott, a szervezet YouTube-csatornáján követhető eseményen elhangzott: a streaming a koronavírus-járvány után nem fog eltűnni, az élő előadásokkal párhuzamosan fennmaradó műfaj lesz.

2021. 02. 08. 19:06
Fotó: Csiky Gergely Színház
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az online színházi tartalomközvetítés lehetőségeiről, kérdéseiről beszélgetett Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság titkára színházi szakemberekkel, színészekkel. – Lesz-e akkor is online színház, amikor véget ér a járvány? – tette fel a körkérdést. Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője úgy vélte, bár az élő színház varázsát nem pótolja semmi, a nézők érdeklődése az online előadások közvetítése iránt azt mutatja, hogy a későbbiekben egy hibrid modell valósulhat meg. Ugyanakkor az a virtuális nézőtér, amelyet az online tér kínál, nagyon izgalmas már csak a földrajzi és az anyagi korlátok leküzdése miatt is. Radnai Márk színművész, rendező, a SzínházTV művészeti vezetője szerint a színháznak fel kell ismernie azt, hogy egy másik platformon más közönséghez is el tud érni, sőt a streaming formai újításokat is hozhat magával. A folyamat vége véleménye szerint az lesz, hogy ez a műfaj a színházak újranyitásával is jelen marad. Erre készülnek a Budapesti Operettszínházban is Somfai Péter műszaki igazgató szerint, aki úgy fogalmazott: abban bíznak, hogy a valós színházlátogatók száma visszatér a pandémia előtti szintre, a streaming pedig új lehetőségként lesz jelen. Lakatos Gergely, a Zeneakadémia főmérnöke, a Magyar Színháztechnikai Szövetség elnöke is egyetértett abban, hogy a streaming nem tűnik el a jövőben. – A közszolgálati csatornák az utóbbi időben egyre kevesebb közvetítést készítettek, úgy látszik, ezt a feladatot a színházak veszik át – tette hozzá.

Felidézték, hogy bezárásuk pillanatában a magyar színházak többségükben nem voltak felkészülve a közvetítésekre. Felvetették azt a kérdést is, hogy ez egyáltalán a színházak feladata-e hosszú távon. Továbbá felmerült a kérdés, hogy az újranyitás után lesz-e egyáltalán kapacitásuk az intézményeknek arra, hogy az élő előadások mellett folytassák a közvetítéseket is, amelyek Légrádi Gergely szerint teljes apparátust igényelnek, majdnem akkorát, mint a színház maga. A beszélgetés résztvevői úgy nyilatkoztak, ez a későbbiekben alakul majd ki, de az biztos, hogy minden színháznak meg kell találnia a módját, hogy az online térben is jelen legyen, ez nem fog eltűnni. Annál is inkább kell erre figyelni, mert az online tér a teátrum láthatóságát biztosítja, és a közönségépítés fontos csatornája lehet.

A Színházszakma című beszélgetésen Dolhai Attila színművész, a Budapesti Operettszínház énekese, Rátóti Zoltán színművész, rendező, a Nemzeti Színház művésze és Szabó Ágnes, a Gózon Gyula Kamaraszínház igazgatója vett részt. Mindannyian hangsúlyozták:

bizonyos formában, mértékben, stílusban, de jelen lesz a jövőben az online színház. Rátóti Zoltán szerint ez a lehetőség ugyan alkalmat ad arra, hogy az előadásokat műsorra tűzzék, ám a valós színházi atmoszférát nem helyettesíti. Mint mondta, bízik benne, nem ez lesz a színház útja.

A Jegyértékesítés, jogi kérdések című szekcióban Weidinger Amelie, a Budapesti Operettszínház kommunikációs és marketing osztályvezetője, Barabás Nóra, a Szolnoki Szigligeti Színház marketingese, Farkas Attila Erik, a Magyar Teátrumi Társaság jogtanácsosa és Szokolay Zsolt, az InterTicket üzletfejlesztési igazgatója osztotta meg tapasztalatait. Barabás Nóra arra hívta fel a figyelmet, hogy az általános iskolák már jelezték feléjük, a Lázár Ervin programban szeretnék igénybe venni a streaming szolgáltatást. Szokolay Zsolt pedig arról beszélt, fejlesztik a jegyrendszert, s várhatóan márciustól lehet online színházjegyet ajándékba is vásárolni. Mint hangsúlyozták, a színházaknak egy hosszú távon működő modellt kell kialakítaniuk, amelynél a humánerőforrás- és az eszközigények mellett figyelembe veszik például a jogdíjjal kapcsolatos kérdéseket, vagy azt, hogy a közvetítendő produkció milyen életciklusában van. Arról is szó esett, hogy tavaly márciustól augusztusig sokat fejlődött a műfaj, ám az új streaming platformokat most fejlesztik.

A beszélgetéssorozat a Magyar Teátrumi Társaság YouTube-csatornáján visszanézhető.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.