Kultuszfilmek a világhálón – Maár Gyula: Teketória

Vannak olyan filmek, amelyek azért lesznek tökéletes alkotások, mert a tartalom és a forma egysége túllépi a képzelet határát. Maár Gyula 1976-os Teketória című filmje, amelynek Koltai Lajos volt az operatőre, egy negyvenéves nő lelki válságát mutatja be mézbarna színekkel, hosszú, vágás nélküli jelenetek révén, amelyeket a múlt emlékképei zökkentenek ki ritmusukból.

2021. 03. 30. 7:00
null
Törőcsik Marinak Fotó: Mafilm
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevés színésznőnek adatik meg, hogy bemutathatja a mozivásznon vagy a színházban, hogyan néz ki egy női lélek. Törőcsik Marinak megadatott. Maár Gyula Teketória című 1976-os alkotása ugyanis a női lélek rejtelmeibe enged némi betekintést. Láthatjuk, amint válás után egy nő személyisége a darabjaira esik szét, majd azt is látjuk, ahogy újra felépül. A filmben nagyon kevés a vágás, egy-egy jelenetben folyamatosan nyomon követjük Törőcsik Mari minden arcrezdülését. Mintha Koltai Lajos operatőr egy pillanatig se hagyná magára a színésznőt, mert beavatást látunk; vagy inkább egy olyan varázslatot, amely révén talán valamit meg lehet érteni abból, mi a nőiség lényege.

A filmben temérdek alkalommal felcsendülnek Bereményi Géza szövegei Cseh Tamás tolmácsolásában. A dalok kimondják a legbelső érzéseket, miközben Törőcsik Mari egyre beljebb és lejjebb halad, hogy megértse, mi dolga van még a világon. A film arról szól, hogy nincsen szomorúbb egy olyan nőnél, akit eldobnak, akit nem szeret férfi. Maár Gyula filmje a képzelet és a valóság határán ábrázol érzéseket. A művészetben ez a legnehezebb: az érzések, a gondolatok hiteles ábrázolása.

Törőcsik Marinak folyamatosan nyomon követjük minden arcrezdülését
Fotó: Mafilm

Bár az alkotók új, önálló minőséget hoztak létre, munkájukban felismerhető a korszakalkotó filmrendezők hatása. Törőcsik Marit úgy követi Koltai Lajos kamerájának kígyószemén keresztül Maár Gyula, ahogy Monica Vittit követte szintén vágás nélkül Michelangelo Antonioni. Maár Gyula majdnem annyit tud a női lélek rejtelmeiről, majdnem olyan mélyre képes ásni a női tudatalattiban, mint Ingmar Bergman. Maár Gyula is annyi megértéssel és gyöngédséggel képes ábrázolni a női lélek fájdalmát, bár nála sokkal inkább visszafojtott tombolást látunk, mint a Bergman által ábrázolt nők esetében. Félelmetesen hasonló azonban az, hogy mindkét filmrendező arról beszél: a női lélek nem bírja elviselni, ha nem szeretik. A női lélek azonnal fuldokolni kezd, ha rátör a sötét magány. Azonnal elvész a magabiztosság, a gondosan összerakott világ egy pillanat alatt dől romjaiba.

Maár Gyulát osztályidegenként nem vették föl a Színház- és Filmművészeti Főiskolára érettségi után, ám nem adta fel, sőt előnyére fordította hátrányát, irodalmat és történelmet tanult, érzékenysége, világlátása sokszínűbb lett, mint a kortárs filmeseké. Mindezek fényében érthető igazán a Teketória befejező jelenete. Egyrészt arról van szó, hogy nemcsak Antonioni és Berg­man, hanem Fellini is óriási hatással volt rá, a film befejező nagyjelenetében visszaköszön Fellini Az édes életének lezárása, a fogjátok meg egymás kezét filozófiája. A magányos és a magánytól szenvedő embernek ugyanis nem marad más, csak a szeretet. Ezt mondta Fellini is 1960-ban Az édes élettel, és nem jut másra 1976-ban Maár Gyula sem. Persze azt is látni kell, hogy akármennyire szeretné az ember, nem tud mindenkit a keblére ölelni. Nem véletlenül ültette Törőcsik szürreális ünnepi asztalához a szovjet katonát is a rendező, a sokáig osztályidegennek tartott Maár Gyula. Valahogy így van ez a női lélekkel is. Lehetséges persze a megbékélés, de egy nő nem képes, nem akar és nem tud mindenkit szeretni. Maár Gyula Teketóriája arról is szól, hogy az élet egy óriási színjáték. Élhetnénk szeretetben is, de nem tudunk. Akit eltaszítanak, az rombolni fog, akit nem szeretnek, az gyűlöl. Éppen addig teszi ezt, amíg nem találkozik újra a szeretettel. A filmben elhangzik kínos társadalmi programként, hogy a jövő embere egyedülálló. Aztán nagyon hamar az is, hogy ebben nem hisz senki. A magány poklában vergődő lelkeknek ugyanis csak egy másik ember valódi szeretete és figyelme nyújt megváltást.

A Teketória elérhető a Filmio kínálatában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.