Zolnay Pál filmrendező és Ragályi Elemér operatőr Fotográfia című 1972-es filmje azt a kérdéskört vizsgálja, hogy mit várnak az emberek a művészettől. A film felteszi a kérdést: meddig terjed a reprodukáló médiumok lehetősége, a fényképészet (és persze a filmművészet is) mit képes bemutatni a valóságból? Arról már nem is beszélve, hogy milyen a kapcsolata a fény leképezésével vizuális világot létrehozó médiumoknak az igazsággal. A Fotográfia egy városi forgataggal kezdődik. Ragályi Elemér kamerája egy szilveszteri hangulatot mutat, egy olyan embertömeget, mely épp egy aluljáróba érkezett. Majd megismerjük a két főszereplőt, az egyik fényképész (Zala Márk), a másik retusőr (Iglódi István). Elhatározzák, hogy elmennek vidékre fotózni, megpróbálják eladni az embereknek a képeiket. A fényképész művészfotókat hoz létre, megpróbálja minden szépítés nélkül bemutatni a valóságot. Azt, amilyenek vagyunk. Minél idősebbek, annál ráncosabbak.
Ám nagyon hamar kiderül, hogy az emberek, akik megnézik az előhívott és kinagyított képeket, nem kérnek az ilyen valóságból.
Nem akarják magukat olyannak látni, amilyenek. Kicsit sem szeretnék, hogy a fénykép, amelyet a falra fognak felrakni, és amelyet aztán évekig, akár évtizedekig nézni fognak, a valóságot tükrözze. El is hangzik a filmben: „Amit a művészet nyújt az embernek, az legyen megragadó és kellemes, megnyugtató és közérthető.” A fényképészet nyelvére lefordítva: az embereknek azok a képek tetszenek, amelyeken a retusőr dolgozott. Azokat a fényképeket szeretnék megvásárolni, amelyeken nincsenek ráncaik. Sőt azt is mondják, hogy ezek a fényképek közelebb állnak az igazsághoz, mint az olyan portrék, amelyekhez nem nyúlt retusőr.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=2MPDV2XbeTE[/embed]
A filmben a fényképészt és a retusőrt színészek játsszák, az énekest, aki felhívja az emberek figyelmét arra, hogy fotóztathatják magukat, pedig Sebő Ferenc.
Ám mindenki más önmagát alakítja, inkább csak a szituációt találták ki a film készítői, az elhangzott mondatok, a reakciók valósak.
Így történhetett meg az, hogy még ezt a lazán kezelt forgatókönyvet, sőt az alapötletet is átírta az élet, ugyanis egy olyan tragédiára, egészen pontosan brutális gyilkosságra bukkantak – Zolnay elmondása szerint véletlenül –, amely valamennyire visszamenőleg átértelmezi a történetet. Némi pikantériát ad a műnek, hogy az 1966-os, Michelangelo Antonioni által rendezett Nagyítás című filmet idézi emlékezetünkbe ez a véletlen szituáció, ahol szintén a fényképészet valósághoz való viszonyát vizsgálták az alkotók, és ahol a fiktív cselekmény szerint a fotós egy gyilkosság nyomaira bukkan, ám minél jobban nagyítja a bokorban fekvő hulla fotóját, amelyet véletlenül fényképezett le, annál jobban szétesik a kép, és egyáltalán nem biztos, hogy egy hullát ábrázol, lehet, hogy a fények és az árnyékok tréfálták meg a fotóst. Antonioni hat évvel korábban arra jut: attól, hogy egy művész ábrázolja (esetünkben lefotózza) a valóságot, még egyáltalán nem biztos – a reprodukáló médiumok határainak ismeretében –, hogy az igazságot mutatja be.