Az 1901. április 18-án Nagybányán született Németh László alkotói világa sajátosan közép-európai szöveguniverzum. Műveiben a birodalmak között vergődő és a nagyhatalmak vonzásában utat kereső Kárpát-medencei magyarság alapvető sorskérdései jelennek meg. Igaz ez történeti és társadalmi drámáira, regényeire és kisebb prózai munkáira egyaránt. Miközben a líra műnemében is kipróbálta magát, és műfordítóként is (többek között Lev Tolsztoj Anna Kareninája magyar nyelvre ültetésével) jelentőset alkotott, magas szintű művelője volt a kritikának. Esszéistaként pedig nemcsak a klasszikus és kortárs irodalom jeleseiről, de történelmi, szociológiai, gazdasági, kulturális és művészeti problémákról is kifejtette a véleményét.
Eleinte a Babits Mihály szerkesztette Nyugat hasábjain jelentek meg írásai, de publikált Móricz Zsigmond Kelet Népe című lapjában is, később a Válasz szerkesztői és alkotói köréhez tartozott. Önálló, „egyszemélyes” kritikai folyóiratkísérlete, az 1930-as évek közepén megjelent Tanú pedig egyedülállónak tekinthető a magyar kulturális és irodalmi orgánumok történetében. Alkotói tevékenysége mellett – többek között – dolgozott orvosként, igyekezett irodalomtörténész professzori katedrához jutni a debreceni egyetemen, „kísérletezett” pedagógusként Hódmezővásárhelyen.
Az egyéni-személyes és közösségi-társadalmi problémákra érzékenyen reagálva levelezett széles körben kora értelmiségi elitjével. Egész életében – ez érhető tetten irodalmi és közéleti megnyilvánulásaiban – aggódott a magyarság jövőjéért. Fölhívta a figyelmet hazánk (ma már sajnos tudjuk: világpolitikailag és történetileg irreális) „harmadikutas” lehetőségeire a harmincas években, s állt ki a forradalom és szabadságharc jogossága, ugyanakkor a második világháború utáni időszak – elsősorban szociálpolitikai – eredményei mellett 1956-ban.
A korabeli irodalmi szekértáborok között nem mindig mozgott otthonosan, hiszen a népieknek túl intellektuális volt, az urbánusoknak pedig túlságosan is népi. A Horthy-korszakban szocializmussal, a kommunista érában nacionalizmussal vádolták, s olykor, a két világháború közötti politikai publicisztikájára hivatkozva (tegyük hozzá: nem minden alap nélkül) zsidóellenesnek bélyegezték. A népi írók mozgalma és az annak szellemi hátterén 1939 nyarán Makón létrejött Nemzeti Parasztpárt ifjú vidéki értelmiségi csoportjai, majd a fiatal paraszti gyökerű, népies alkotók 1950-es, 60-as években jelentkező nemzedékei igazodási pontnak tekintették írásait.