A felső-háromszéki nagyközség messze földön híres tájmúzeumát édesapja, Haszmann Pál tanító alapította, és az örökség továbbvitele egyetlen percig sem volt kétséges. A szülői minta jelentősége meghatározó volt; mint mondta, nem hordoz olyan emléket, hogy bármikor is szívesebben ment volna futballozni, amikor édesapja éppen elcipelte fiait egy házépítéshez, ahol az alap kiásásánál régi cserépdarabok kerültek elő. Sikerélménynek számított, ha letisztíthatták, hazavihették, megmenthették őket.
Első tárlatvezetése a múzeum, a népfőiskola és a Bod Péter Közművelődési Egyesület 1973. februári alapításával esett egybe. Azóta sok ezren, főleg kisdiákok hallgathatták Pali bácsit. A múzeum udvarán kiállított mezőgazdasági gépekről szóló szakszerű magyarázatait is, ám mivel azok önmagukban többnyire csak rétegérdeklődést lettek volna képesek kielégíteni, magyarságtörténetbe, településtörténetbe oltott meséket is mondott a masinákról. Azt tartotta, roppant fontos, hogy az érdeklődő képet kapjon a kiegyezést követő magyar mezőgazdaság és gépgyártás fejlődéséről is. Megismerkedjen Végh Antal székely ezermester példájával, hiszen a Végh-féle eke gyakorlatilag forradalmasította a környék mezőgazdaságát.

Fotó: MTI/Kátai Edit
Az értékmentés útjai végeláthatatlanok. „Pusztul a székely falukép, a hagyományos háztípus, a gazdasági épületekkel tudatosan berendezett székely porta. Lebontjuk az utolsó XIX. századi épületet, ahogy a XIX. században lebontották a XVII. századit, hiába, mindig is így ment ebben a világban. Mégis, be kellene lopni egy keveset a múltból a mai ember igényeinek megfelelően felhúzott épületekbe, újrafesteni a régi bútorokat, legalább egy szobában ilyen környezetet teremteni. Nem kell minden háznak múzeumnak lennie, nem is lenne életszerű, de egy kis múltőrzéssel értékmentést hajtunk végre tárgyi és lelki értelemben egyaránt.”
A trianoni évfordulóhoz is a tudatosítás szándékával és felelősségével közelített Haszmann Pál. Hogy milyen máig ható gazdasági és társadalmi következményekkel járt az impériumváltás, hogyan gyűrűznek azóta is a diktátum által a magyarság tudatába ültetett korlátozások, félelmek. És a gúzsba kötött gondolatok mindenre kihatnak.