Tizenhárom előadó, kilenc művész életútja
Farkas Attila, az MMA MMKI tudományos munkatársa a modern populáris zene néhány alternatív törekvését részletezi, kiemelve azok kapcsolatát a klasszikus, az avantgárd és a népi művészettel. Csörsz Rumen István, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézet tudományos főmunkatársa arról szól, hogy a magyar régizenei mozgalom az 1970-es évektől szélesedett ki, s hasonló szerepet játszott a komolyzene közönsége számára, mint a táncház a szórakozási formák között. Bódiss Tamás, a Magyarországi Református Egyház egyházzenei vezetője, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszékének tanára előadásában Kobzos Kiss Tamást, mint református énekmondót mutatja be. Szepessy Péter, a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának oktatója arra ad választ, hogy lehet-e alternatív zenei műfajnak tekinteni a „táncházas zenét? Mit keres a modern nagyvárosban? Miért éppen a XX. század hetvenes éveiben tör magának utat ez a társadalmi mozgalom? Kiss Eszter Veronika zenetörténész arról szól, hogy a táncházmozgalom jelentős hatást gyakorolt a hetvenes-nyolcvanas évek alternatív zenei irányzataira és a könnyűzenére is. Az első generáció, a Sebő együttes, a Kaláka, a Makám, a Vízöntő, Waszlavik „Gazember” László, Tolcsvay Béla zenei nyelvezetét éppen annyira meghatározta, mint ahogy Szörényi Levente dalait, színpadi műveit, beleértve az István, a király rockoperát. Fehér Anikó, az MMA MMKI tudományos főmunkatársa, a Károli Gáspár Református Egyetem oktatója értekezésének középpontjában Sebő Ferenc áll. Bólya Anna Mária, az MMA MMKI tudományos munkatársa, kitér arra, hogy Vujicsics Tihamér esetében milyen szerepe volt a tradíciónak abban, hogy egyszerre lehetett „garabonciás, tudós, énekmondó, költő, és tréfamester”. Csatári Bence történész, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága Hivatalának tudományos kutatója részletezi a magyar könnyűzene cenzurális helyzetét a Kádár-rendszerben. Míg Szekfü András filmtörténész, címzetes egyetemi tanár Bódy Gábor munkásságát tárja az érdeklődők elé, addig Kelecsényi László filmtörténész előadásában a Latinovits Zoltán sorsát formáló erőteret vázolja fel. Hanák Gábor történész, filmrendező Cseh Tamás és Bereményi munkásságára emlékezik. Falusi Márton, a MMA MMKI tudományos főmunkatársa Hajnóczy Péter és Bereményi Géza sorsán keresztül arra világít rá, hogy a szocializmus szabályrendszere mennyire sajátos normatív univerzumot hozott létre. Pozsár Máté, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének oktatója Szabados György, Bartók és Kodály stílusjegyeinek vehikulumát ismerteti a magyar improvizált zenében.