Ahogy korábban lapunk megírta, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) visszautasítja a sajtóban megjelent állítást, mely szerint törvénytelenül járt el a 2021. évi, a minősítés nélküli előadó-művészeti szervezeteknek kiírt működési pályázatok kiírása és elbírálása során. A közlemény továbbá arra is kitért, hogy Közép-Kelet Európában Magyarország adja a legtöbb forrást a független művészeknek. Cikkünkben azt tárjuk fel az Emmi lapunk rendelkezésére bocsátott dokumentuma alapján, hogy mely pályázatokra, mekkora összegeket fordít a kormány.
Az előadó-művészeti törvény alapján meghirdetett működési pályázatok csupán egy kis szeletét teszik ki a kormány által nyújtott támogatásoknak. E pályázatnak köszönhetően több mint 1,4 milliárd forintos támogatásban részesülnek a szervezetek (színház, zene és tánc kategóriában) idén. Szintén a független előadó-művészetet támogatják az Nemzeti Kulturális Alap pályázatai, az előadó-művészeti többlettámogatások pályázatai, a Köszönjük, Magyarország! program, a Lázár Ervin-program vagy az alap működési támogatási pályázat. Utóbbi esetében a pandémiás helyzet miatt idén kevesebb lett volna az elosztható forrás, de annak érdekében, hogy a Karácsony Gergely által összeállított fővárosi kuratóriumnak ne kelljen kevesebb pénzből gazdálkodnia, máshonnan csoportosítottak át forrást. Ennek ellenére például az a független, húsz éve alakult, állandó társulattal és alkotótársakkal működő Maladype Színház, amely kizárólag pályázati forrásokból tartja fenn magát, idén hárommillió forint támogatást kapott a tavalyi kilencmillió és a tavalyelőtti 13 millió forint helyett, mivel nem a baloldal kánonját képviseli.
Rendkívül fontos azt is hangsúlyozni, hogy az összes pályázat esetében úgy működnek a kuratóriumok, hogy ha a benne lévő szakemberek érintettek az adott szervezetben, akkor nem szavazhatnak. Ezt pedig mindenki törvényesen betartja.
A kormány állami intézményeket tart fenn, ide tartoznak a nemzeti színházaink, nemzeti intézményeink, önkormányzati intézményeket, valamint Európában egyedülálló módon támogatja a független intézményeket is. Érdekes azonban, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen frissen végzettek jelentős része nem szerződött le sem fővárosi, sem vidéki színházhoz, hanem függetlennek kiáltották ki magukat, abban bízva, hogy az állam majd eltartja őket mindenféle kötelezettségvállalás nélkül. Ma rengeteg olyan független intézmény működik hazánkban, amely az államra tolja a fenntartó felelősségét, holott ez nem az állam feladata. Ráadásul a rendszer önmagát gerjeszti, hiszen minél több forrást biztosítanak a független szférának, annál többen szeretnének ebből megélni.