A világ neves balett-társulatainál táncolt az elmúlt több mint húsz évben Lukács András, akinek koreográfusi tevékenysége egyidős táncos karrierjének kezdetével. Koreográfiáit a jelentősebb hazai és nemzetközi színpadokon egyaránt bemutatták már, ám most egy újabb mérföldkőhöz érkezett a pályája: június 9-én hosszú bezárás után balettesttel nyitja meg kapuit a világ egyik leghíresebb operaháza, a milánói Scala, ahol négy neves koreográfus – Manuel Legris, Alekszej Ratmanszkij, Jiří Bubeníček és Lukács András – egy-egy koreográfiáját láthatja a közönség.
Lukács András néhány hete érkezett Milánóba, hogy betanítsa a Movements to Stravinsky (Mozdulatok Sztravinszkijre) című balettet, ami azért is hatalmas megtiszteltetés neki, mert magyar koreográfus darabját még soha nem mutatták be a milánói Scalában. – Manuel Legris meghívására jöttem Milánóba, aki korábban a párizsi opera egyik első táncosa volt, majd tíz éven át igazgatta a Bécsi Operaház balettegyüttesét, most pedig a milánói Scala balettigazgatója – avatott be a felkérés hátterébe a koreográfus.

Fotó: Ashley Taylor
A Movements to Stravinsky című darabot először 2017-ben, a Bécsi Nemzeti Balettnek készítette a művész. – A bécsi és a most készülő, milánói előadás koreográfiája lényegében ugyanaz. A Movements to Stranvinsky egy cselekmény nélküli, szimfonikus balett, ami a mozdulatokra koncentrál – szögezte le Lukács András, aki azt is elárulta, hogy amikor elkezdett a darabon dolgozni, mélyen beleásta magát Sztravinszkij zenei világába. – Rátaláltam a Pulcinella című műre, ami egy nagyon szép, klasszikus zene, ez volt a kiindulópont. Ám az Apollon Musagéte című mű egyik tétele is bekerült az előadásba – idézte fel az előkészületeket a koreográfus. Az egyfelvonásos balettben tizenkét különböző karakterű táncos lép színpadra.

Fotó: Ashley Taylor
A spicc-cipőben előadott duettek mellett modern szólók is helyet kaptak a darabban. – Bár minden társulatnál más-más táncosokkal dolgozom együtt, az közös bennük, hogy a testükkel fejezik ki a zene szépségét. A bécsi szereposztást alapul véve próbáltam hasonló karakterű, testi adottságú táncosokat találni a darabhoz – mutatott rá a koreográfus.