Sok mindent felhoz a Spirál, ha engedjük. Megfogalmazódik bennünk, hogy ugyanazokat a köröket futjuk az életben, ugyanazokat a hibákat követjük el, nem vagyunk képesek változtatni. A film az emberi kapcsolatokról, konfliktusokról, a változás nehézségeiről és az elengedésről szól. Négy évszakon át forgatták a filmet a sződligeti horgásztó partján. A titokzatos módon eltűnt apáról a fiúra hagyományozott horgásztó távol esik a várostól, egy elszigetelt, varázslatos világ. Egy férfi és két nő különös háromszögtörténete bontakozik ki a tóparti házban. A felszín alatt titkok lappanganak és az évszakok körforgásával együtt a horgásztavat gondozó férfi és a két nő baljós története is beteljesedik. Az alkotás főszereplői az Oscar-jelölt, Arany Medve-díjas Testről és lélekről európai filmdíjas főszereplőnője, Borbély Alexandra, az Arany Medve-díjas Bogdan Dumitrache román művész és Kiss Diána Magdolna, aki jelentős színházi alakításai után egyre több filmben tűnik fel.

Fotó: Vertigo Média
Felméri Cecília a kolozsvári Sapientia Egyetem filmművészet, fotóművészet, média szakán adjunktus. Korábbi alkotásai több rangos nemzetközi filmfesztiválon vettek részt, a CineFesten A jövő reménysége díjjal, a Magyar Filmszemlén a Legígéretesebb fiatal tehetség díjjal ismerték el. A Spirál a kolozsvári rendező első nagyjátékfilmje, magyar–román koprodukcióban készült. Ősszel debütált a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol a zsűri különdíját nyerte el.
– A film alapja saját ötlet – avat be a rendező. – Az ötlettől a megvalósításig azonban hosszú út vezet. Nem elég az, hogy foglalkoztat egy téma. Van egy ötlet, azt fejlesztem, gondolkodom, kitalálom, hogy abból miként lehet film. A fejlesztés nehéz, lépésről lépésre haladó folyamat, sokszor átírom a forgatókönyvet, amíg elnyeri végső formáját. Ezt a forgatókönyvet évekig írtam, lassan is megy az írás. A filmben felvetődő kérdések foglalkoztattak már régen.

Fotó: Szilágyi Lenke
A történet lényege az elengedés, hogy milyen nehezen változunk. Nehéz kiszakadni abból is, ami már halott. Ha benne maradunk, akár elpusztíthat minket is. Konkrét önéletrajzi elemek nincsenek a filmjeimben, de minden esetben személyessé kell tennem a történetet. Igaznak kell éreznem a jeleneteket, és ezt csak a saját szűrőmön keresztül tehetem meg.