A Magyar Állami Operaház bemutatja a Figaro 3 című előadást

A francia múzsa szezonja utolsó bemutatójaként Beaumarchais Figaro-trilógiájának operaváltozataiból születik különleges színházi élményt ígérő produkció. Az Eiffel Műhelyházban az opera otthonra internetes fizetős szolgáltatásában június 26-án látható előadás főbb szerepeit Tarjányi Tamás, Cser Krisztián, Szegedi Csaba, Fodor Gabriella és Szemere Zita alakítják, a rendező Dömötör András, vezényel Cser Ádám.

Magyar Nemzet
2021. 06. 17. 19:00
null
A Figaro 3. próbáján Fotó: Rákossy Péter
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais, az órásmesterből lett udvari zenetanító és bennfentes irodalmi pályafutásának legkiemelkedőbb művei, A sevillai borbély (1775) és Figaro házassága (1778) a belőlük született Rossini- és Mozart-operák révén is máig őrzik népszerűségüket. A köztudatban kevésbé él ugyanakkor a trilógiát lezáró harmadik darab, az 1792-ben bemutatott A bűnös anya, amely húsz évvel játszódik a Figaro házassága tán, és a másik vígjátékhoz képest már komolyabb, a lélektani realizmus határait súroló erkölcsi drámaként hat. Ebből a műből elsőként a XX. század egyik legtermékenyebb francia zeneszerzője, Darius Milhaud írt operát 1966-ban.

A Figaro 3 próbáján
Fotó: Rákossy Péter

Dömötör András rendező Bíró Bence dramaturggal és Cser Adám karmesterrel közösen arra vállalkoztak, hogy egyedi és vadonatúj felfogásban, kerettörténetbe ágyazva fogják össze, hol ütköztetve, hol harmonizálva a három zeneileg is igencsak eltérő opera világát. Így született meg a QCSEK, vagyis a Quantum Családi Egyensúly Központ ötlete: ebben a csúcstechnikával dolgozó, különleges intézményben családállítás eszközével ismerheti meg és dolgozhatja fel a páciens családjának történetét.

Az est központi alakja A bűnös anyában felbukkanó Léon, Almaviva gróf és Rosina grófné húsz év körüli fia, akit szerelme, Florestine elutasít, válófélben lévő szülei közül apja ki akar tagadni, és elküldené katonának, ráadásul a megöregedett ravasz szolgáló, Figaro segítségére sem számíthat. León ezért egy terapeuta segítségével ismeri meg családja múltját és a saját helyzetét, miközben pedig az őt sújtó problémákra keresi a megoldást, generációs titkokra és elhallgatott, kellemetlen igazságokra is fényt derít.

Humora és emberismerete miatt Dömötör András régóta rajongója Beaumarchais trilógiájának, amihez Litkai Gergely humoristával írt új szöveget, míg a dalszövegeket a lírikus zenei vénáját a prózai színházban többször bizonyító Máthé Zsolt színművész ültette át mai magyar nyelvre. A jelmezeket Nagy Fruzsina, a díszleteket Horváth Jenny tervezete az előadáshoz, amiben Tarjányi Tamás (Léon) Sztankay Orsolya (Terapeuta) Cser Krisztián (Figaro), Szegedi Csaba (Almaviva gróf), Fodor Gebriella (Rosina grófné), Szemere Zita (Susanna), Kálnay Zsófia (Cherubina), Cseh Antal (Bartolo/Bégearss), Süle Dalma e. h. (Florestine) és videóbejátszás formájában Rudolf Péter (a QCSEK alapítója) működik közre. Az Opera Zenekart Cser Ádám vezényli, aki zenei vezetőként az operarészletek összeállításával és az átkötő zenék megkomponálásával is hozzájárult az előadás megvalósulásához.

A Magyar Állami Operaház június 26-án 19 órától az Eiffel Műhelyházban és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában, az opera otthonra internetes szolgáltatásában is elérhetővé teszi a Figaro 3 előadást. A produkció a 2021/2022-es újranyitó évad részeként is látható lesz, 2022 májusában, hat alkalommal.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.