A százegy esztendeje aláírt trianoni békediktátumnak, s Trianon szimbolikájának egyik legfontosabb jelképe az „édes Erdély” elvesztése. Egyrészt óriási kulturális, tudományos és oktatási dimenzióval is bíró tragikus folyamat volt a magyarság számára a történeti Erdély – de tágabban értelmezve is: a Romániához került partiumi és bánsági részek – elvesztése, amelybe Kolozsváron, Brassón, Gyulafehérváron, Nagyszebenen stb. kívül olyan kulturális centrumok is beletartoztak, mint például a partiumi Nagyvárad vagy a bánsági Temesvár. Másrészt, ha – az érzelmi és a lelki szempontokat is számba véve – a trianoni veszteségélményt nézzük, akkor annak egyik legnagyobb magyar traumájaként értelmezhetjük azt a 102 000 négyzetkilométernyi területét a történelmi Magyar Királyságnak, amely Romániához került a versailles-i békerendszer rendelkezései értelmében.
A transzilvanizmus – mint eszme-, politika- és művelődéstörténeti fogalom – leegyszerűsítve nem jelent mást, mint azt a szellemi alapállást, hogy Erdélynek, az erdélyi magyarságnak és az „erdélyiségnek” sajátos küldetése, különleges missziója van a magyar nemzet történetében és a magyar kultúra, oktatás, tudomány világában.
A transzilvanizmus értelmezésének egyaránt van gazdasági, politikai, geopolitikai-stratégiai, etnikai és kulturális rétege. Elsősorban azonban az irodalomban – s a kulturális, művelődési, oktatási törekvésekben – volt jelen a transzilvanizmus a poszttrianoni időszakban. Mivel a politikai mozgástere és az érdekképviseleti lehetősége igencsak korlátozott volt 1920 után a romániai magyarságnak, az ottani magyar értelmiségnek a fő küldetésévé az erdélyi magyar kulturális örökség és a magyar identitás megőrzése, illetve továbbadása vált.
Ennek a felelőssége pedig a transzilván eszmében, a transzilvanizmusban jelent meg: a gyakorlatban például folyóiratok alapításában, írói csoportok létrehozásában, s különböző kulturális és identitásőrző cselekvésformák megvalósításában. Az interbellikus éra transzilvanizmusának eszmetörténeti jelentősége Pomogáts Béla irodalomtörténész szerint nem más, mint hogy akkoriban „a transzilvanista ideológiának a legtöbb tétele szervesen beépült az erdélyi magyarság közösségi tudatába.
Az erdélyi gondolat, a nemzetiségi önismeret a történelmi és kulturális hagyomány szerves része lett, egyszersmind a közös cselekvés: a politikai akarat érvényesítését, a kulturális szervezőmunka megalapozását szolgálta.
Mint ilyen, a huszadik századi magyar eszmetörténetnek igen fontos fejezetét képezi.” Ugyancsak ő hívta föl a figyelmet a transzilván irodalmi törekvések „problémáira”, vagyis arra, hogy az erdélyi magyar szellemi élet soha nem volt egységes. Műfaji és esztétikai (hiszen népies, nyugatos, avantgárd stb. irányzatok egyaránt jelen voltak) heterogenitás éppúgy jellemezte, mint ideológiai és politikai megosztottság (a Habsburg-legitimizmusnak ugyanis éppúgy voltak hívei köreikben, mint a marxizmusnak).