A magyarok rasszisták, a fociultrák még rasszistábbak

A Becsúszó szerelem a sztereotí­piákkal úgy operál, mint egy XX. századi diktatúra propagandafilmje: sulykol, lebutít és azt állítja magáról, hogy hiteles.

Pataki Tamás
2021. 07. 12. 6:59
null
A Becsúszó szerelem vígjátéknak gyenge, drámának középszerű.
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Becsúszó szerelem vígjátéknak gyenge, drámának középszerű.

Egyetlenegy jelenettel elmagyarázom, hogy mi a baj ezzel a filmmel, de előtte dióhéjban felidézem a történetét: Gyula egy fociultra, vígan éli a fociultrák buta, erőszakos életét; a film legelején megtudja, hogy steril, ezért a párjával, Mariann-nal gyereket szeretnének örökbe fogadni, de Gyulát egy verekedés miatt letartóztatják, és füstbe megy a tervük. A párja egy kis „meglepetésként” hozzájuk költöztet egy fiatal, terhes cigány lányt, Lüszit. Megállapodik vele, hogy a gyermeket illegálisan megszerzik tőle, Mariann hivatalosan a „sajátjaként” szüli meg. Gyula dühbe gurul, Mariann elköltözik tőle; Gyula visszahozza Lüszit, és elkezdődik közöttük a macska-egér játék (nem sok képzelőerő kell ahhoz, hogy már a legelején megneszeljük: a Stockholm-szindrómás helyzetben egymásba szeretnek, és ezzel a végkifejlettel a rendező rácáfol a félromantikus vígjátékok „váratlan fordulataira”, vagyis hát nem, egyáltalán nem cáfol rá, hisz annál jóval fontosabb a „toleráns end”).

Ámde nem szeretnék adós maradni a fent említett jelenet leírásával. Amikor Gyula és Lüszi elmennek egy terhes nőknek szánt, úszómedencés-terá­piás tanfolyamra, fürdőruhában vannak – ezt fontos tudni –, és Lüszi leül egy másik pár mellé a padra. A nő tetőtől talpig végigméri Lüszit – naná, hogy a bőrszíne miatt –, és rosszal­lóan magához húzza a törülközőjét.

Nos így, egy ilyen helyen, egy ilyen helyzetben még a legrasszistább ember sem viselkedik.

Hogyha ebben a jelenetben a „tolvaj” sztereotípiát akarták elsütni, és a jelenet hiteles lenne, akkor mégis hová rakta volna az ellopott törülközőt Lüszi, ha, mint jól tudjuk, fürdőruhában volt? Mágikusan eltüntette volna? Ebből a felettébb buta félperces jelenetből megértjük, hogyan gondolkodik ez a film (rendező: Nagy Viktor Oszkár, forgatókönyv: Bárány Márton). Hogyha többet, mást akarnának ábrázolni a filmben, hogyha tényleg a cigány–magyar kapcsolatokat boncolgatnák tabuk nélkül, akkor ilyen ostoba jelenetekre még fél percet sem szánnának a drága játékidőből.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=vdToZp10aQI[/embed]

A Becsúszó szerelem a sztereotí­piákkal úgy operál, mint egy XX. századi diktatúra propagandafilmje: sulykol, lebutít, miközben azt hazudja magáról, hogy nem sulykol, nem rágja a szánkba azt, hogy mit és hogyan kellene gondolnunk a világról.

A film készítői azt hiszik, hogy a sztereotípia eleve nevetséges, tehát elég így ábrázolni a szereplőket, majd egymásnak ugrasztani őket, és garantált a jóízű humor meg a szituációs komédia. Rossz hírem van: a jó vígjátékokat harminc éve sem így készítették. Ráadásul a főszereplő, Nagy Gyula állítólagos rasszizmusa is problémás, hisz a film alapján azt gondolnánk, hogy az embereket a bőrszínük alapján ítéli meg, és ezért nem szereti a cigányokat, ám amikor a megszökött Lüszit keresve egy pesti néger bárba toppan, és felismeri az egyik kedvenc néger légiós futballistáját, a nyakába ugrik, ölelgeti, majd mindenkivel jól elmulat. Vajon egy vérbeli, következetes rasszista így cselekedne? Vagy ő csak szelektíven rasszista?

A borítóképen a film plakátjának egy részlete. Forrás: Vertigo Média

Lehet, hogy a „rasszizmus” csak egy jól hangzó szlogen, amivel el lehet takarni a társadalmi problémákat, lehet, hogy a valóságban nem a bőrszínük alapján ítéljük meg az embereket, hanem a cselekedeteik alapján?

A film ezeket a határokat meg sem próbálja feszegetni, megelégszik azzal, hogy a magyar vígjátékok jól bevált, sablonos és unalmas megoldásait süti el újra.

Így hát nem csoda, hogy a Becsúszó szerelem fociultrái mind szélsőjobboldaliak, iszákosok, és a gyerekeiket Álmosnak meg Elődnek hívják – ezzel talán azt sugallja a rendező, hogy ezek a nevek ab ovo szélsőjobboldaliak, és nevetnünk kellene rajtuk? A filmbeli fociultrák bunyóznak, ordítanak és velejéig rasszisták.

A rendező szerint tervezés közben sokat tanulmányozták a futballszurkoló réteget, pedig a film alapján azt hinnénk, hogy csak újranézték a 2012-es A rasszizmus szívás videóit.

Mert mire tanít minket a Becsúszó szerelem? Csupán ennyire: a magyarok általában rasszisták, a fociultrák még rasszistábbak. Kivéve Gyulát.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.