A Becsúszó szerelem vígjátéknak gyenge, drámának középszerű.

Megszületett a káprázat a Mágus – 1920 musical bemutatóján
A Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központban mutatták be az előadást.
A Becsúszó szerelem vígjátéknak gyenge, drámának középszerű.
Egyetlenegy jelenettel elmagyarázom, hogy mi a baj ezzel a filmmel, de előtte dióhéjban felidézem a történetét: Gyula egy fociultra, vígan éli a fociultrák buta, erőszakos életét; a film legelején megtudja, hogy steril, ezért a párjával, Mariann-nal gyereket szeretnének örökbe fogadni, de Gyulát egy verekedés miatt letartóztatják, és füstbe megy a tervük. A párja egy kis „meglepetésként” hozzájuk költöztet egy fiatal, terhes cigány lányt, Lüszit. Megállapodik vele, hogy a gyermeket illegálisan megszerzik tőle, Mariann hivatalosan a „sajátjaként” szüli meg. Gyula dühbe gurul, Mariann elköltözik tőle; Gyula visszahozza Lüszit, és elkezdődik közöttük a macska-egér játék (nem sok képzelőerő kell ahhoz, hogy már a legelején megneszeljük: a Stockholm-szindrómás helyzetben egymásba szeretnek, és ezzel a végkifejlettel a rendező rácáfol a félromantikus vígjátékok „váratlan fordulataira”, vagyis hát nem, egyáltalán nem cáfol rá, hisz annál jóval fontosabb a „toleráns end”).
Ámde nem szeretnék adós maradni a fent említett jelenet leírásával. Amikor Gyula és Lüszi elmennek egy terhes nőknek szánt, úszómedencés-terápiás tanfolyamra, fürdőruhában vannak – ezt fontos tudni –, és Lüszi leül egy másik pár mellé a padra. A nő tetőtől talpig végigméri Lüszit – naná, hogy a bőrszíne miatt –, és rosszallóan magához húzza a törülközőjét.
Nos így, egy ilyen helyen, egy ilyen helyzetben még a legrasszistább ember sem viselkedik.
Hogyha ebben a jelenetben a „tolvaj” sztereotípiát akarták elsütni, és a jelenet hiteles lenne, akkor mégis hová rakta volna az ellopott törülközőt Lüszi, ha, mint jól tudjuk, fürdőruhában volt? Mágikusan eltüntette volna? Ebből a felettébb buta félperces jelenetből megértjük, hogyan gondolkodik ez a film (rendező: Nagy Viktor Oszkár, forgatókönyv: Bárány Márton). Hogyha többet, mást akarnának ábrázolni a filmben, hogyha tényleg a cigány–magyar kapcsolatokat boncolgatnák tabuk nélkül, akkor ilyen ostoba jelenetekre még fél percet sem szánnának a drága játékidőből.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=vdToZp10aQI[/embed]
A Becsúszó szerelem a sztereotípiákkal úgy operál, mint egy XX. századi diktatúra propagandafilmje: sulykol, lebutít, miközben azt hazudja magáról, hogy nem sulykol, nem rágja a szánkba azt, hogy mit és hogyan kellene gondolnunk a világról.
A film készítői azt hiszik, hogy a sztereotípia eleve nevetséges, tehát elég így ábrázolni a szereplőket, majd egymásnak ugrasztani őket, és garantált a jóízű humor meg a szituációs komédia. Rossz hírem van: a jó vígjátékokat harminc éve sem így készítették. Ráadásul a főszereplő, Nagy Gyula állítólagos rasszizmusa is problémás, hisz a film alapján azt gondolnánk, hogy az embereket a bőrszínük alapján ítéli meg, és ezért nem szereti a cigányokat, ám amikor a megszökött Lüszit keresve egy pesti néger bárba toppan, és felismeri az egyik kedvenc néger légiós futballistáját, a nyakába ugrik, ölelgeti, majd mindenkivel jól elmulat. Vajon egy vérbeli, következetes rasszista így cselekedne? Vagy ő csak szelektíven rasszista?
Lehet, hogy a „rasszizmus” csak egy jól hangzó szlogen, amivel el lehet takarni a társadalmi problémákat, lehet, hogy a valóságban nem a bőrszínük alapján ítéljük meg az embereket, hanem a cselekedeteik alapján?
Így hát nem csoda, hogy a Becsúszó szerelem fociultrái mind szélsőjobboldaliak, iszákosok, és a gyerekeiket Álmosnak meg Elődnek hívják – ezzel talán azt sugallja a rendező, hogy ezek a nevek ab ovo szélsőjobboldaliak, és nevetnünk kellene rajtuk? A filmbeli fociultrák bunyóznak, ordítanak és velejéig rasszisták.
A rendező szerint tervezés közben sokat tanulmányozták a futballszurkoló réteget, pedig a film alapján azt hinnénk, hogy csak újranézték a 2012-es A rasszizmus szívás videóit.
Mert mire tanít minket a Becsúszó szerelem? Csupán ennyire: a magyarok általában rasszisták, a fociultrák még rasszistábbak. Kivéve Gyulát.
A Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központban mutatták be az előadást.
A Kossuth-díjas opera-énekesnő régóta szívügyének tekinti a tehetségek felkarolását.
Bolognába utaznak a hazai gyerekirodalom remekei.
Grigorij Szokolov Budapesten ad koncertet.
Az Origo megtudta, honnan kapják a fülest a rendőrök, ami után elfogják a dílereket
Márki-Zay Péter lökheti a szakadékba Magyar Pétert
Kiderült a nagy titok: ezek a párosok versenyeznek idén az Ázsia Expresszben
Komoly megtorlással fenyeget Irán vezetője ha országát megtámadja az Egyesült Államok
Penészes a virágföld? Ez az egyszerű fűszer végleg leszámol a problémával
Új forintbankjegyek jönnek Magyarországon: elárulta a jegybank, mikor fizethetünk velük először
Információ érkezett Schumacherről: szomorú a helyzet
A PDC megduplázta a vb összdíjazását, egymillió font jár a győztesnek
Guardiolát és Haalandot is elvesztette, sokba került a Citynek a továbbjutás
Ma lejár Karácsony Gergely ideje, vallania kell a USAID-finanszírozott szervezetekről
Kiderült, mivel tölti a mindennapjait a börtönben a Till Tamás megölését bevalló F. János
Érdemes mielőbb ellenőrizni a vízórákat
A Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központban mutatták be az előadást.
A Kossuth-díjas opera-énekesnő régóta szívügyének tekinti a tehetségek felkarolását.
Bolognába utaznak a hazai gyerekirodalom remekei.
Grigorij Szokolov Budapesten ad koncertet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.