A Becsúszó szerelem vígjátéknak gyenge, drámának középszerű.
Egyetlenegy jelenettel elmagyarázom, hogy mi a baj ezzel a filmmel, de előtte dióhéjban felidézem a történetét: Gyula egy fociultra, vígan éli a fociultrák buta, erőszakos életét; a film legelején megtudja, hogy steril, ezért a párjával, Mariann-nal gyereket szeretnének örökbe fogadni, de Gyulát egy verekedés miatt letartóztatják, és füstbe megy a tervük. A párja egy kis „meglepetésként” hozzájuk költöztet egy fiatal, terhes cigány lányt, Lüszit. Megállapodik vele, hogy a gyermeket illegálisan megszerzik tőle, Mariann hivatalosan a „sajátjaként” szüli meg. Gyula dühbe gurul, Mariann elköltözik tőle; Gyula visszahozza Lüszit, és elkezdődik közöttük a macska-egér játék (nem sok képzelőerő kell ahhoz, hogy már a legelején megneszeljük: a Stockholm-szindrómás helyzetben egymásba szeretnek, és ezzel a végkifejlettel a rendező rácáfol a félromantikus vígjátékok „váratlan fordulataira”, vagyis hát nem, egyáltalán nem cáfol rá, hisz annál jóval fontosabb a „toleráns end”).
Ámde nem szeretnék adós maradni a fent említett jelenet leírásával. Amikor Gyula és Lüszi elmennek egy terhes nőknek szánt, úszómedencés-terápiás tanfolyamra, fürdőruhában vannak – ezt fontos tudni –, és Lüszi leül egy másik pár mellé a padra. A nő tetőtől talpig végigméri Lüszit – naná, hogy a bőrszíne miatt –, és rosszallóan magához húzza a törülközőjét.
Nos így, egy ilyen helyen, egy ilyen helyzetben még a legrasszistább ember sem viselkedik.
Hogyha ebben a jelenetben a „tolvaj” sztereotípiát akarták elsütni, és a jelenet hiteles lenne, akkor mégis hová rakta volna az ellopott törülközőt Lüszi, ha, mint jól tudjuk, fürdőruhában volt? Mágikusan eltüntette volna? Ebből a felettébb buta félperces jelenetből megértjük, hogyan gondolkodik ez a film (rendező: Nagy Viktor Oszkár, forgatókönyv: Bárány Márton). Hogyha többet, mást akarnának ábrázolni a filmben, hogyha tényleg a cigány–magyar kapcsolatokat boncolgatnák tabuk nélkül, akkor ilyen ostoba jelenetekre még fél percet sem szánnának a drága játékidőből.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=vdToZp10aQI[/embed]
A Becsúszó szerelem a sztereotípiákkal úgy operál, mint egy XX. századi diktatúra propagandafilmje: sulykol, lebutít, miközben azt hazudja magáról, hogy nem sulykol, nem rágja a szánkba azt, hogy mit és hogyan kellene gondolnunk a világról.