A Becsúszó szerelem vígjátéknak gyenge, drámának középszerű.

Irodalom a kávéházi örökség jegyében
A Centrál Kávéház a mai napig őrzi és továbbadja a Nyugat szellemiségét.
A Becsúszó szerelem vígjátéknak gyenge, drámának középszerű.
Egyetlenegy jelenettel elmagyarázom, hogy mi a baj ezzel a filmmel, de előtte dióhéjban felidézem a történetét: Gyula egy fociultra, vígan éli a fociultrák buta, erőszakos életét; a film legelején megtudja, hogy steril, ezért a párjával, Mariann-nal gyereket szeretnének örökbe fogadni, de Gyulát egy verekedés miatt letartóztatják, és füstbe megy a tervük. A párja egy kis „meglepetésként” hozzájuk költöztet egy fiatal, terhes cigány lányt, Lüszit. Megállapodik vele, hogy a gyermeket illegálisan megszerzik tőle, Mariann hivatalosan a „sajátjaként” szüli meg. Gyula dühbe gurul, Mariann elköltözik tőle; Gyula visszahozza Lüszit, és elkezdődik közöttük a macska-egér játék (nem sok képzelőerő kell ahhoz, hogy már a legelején megneszeljük: a Stockholm-szindrómás helyzetben egymásba szeretnek, és ezzel a végkifejlettel a rendező rácáfol a félromantikus vígjátékok „váratlan fordulataira”, vagyis hát nem, egyáltalán nem cáfol rá, hisz annál jóval fontosabb a „toleráns end”).
Ámde nem szeretnék adós maradni a fent említett jelenet leírásával. Amikor Gyula és Lüszi elmennek egy terhes nőknek szánt, úszómedencés-terápiás tanfolyamra, fürdőruhában vannak – ezt fontos tudni –, és Lüszi leül egy másik pár mellé a padra. A nő tetőtől talpig végigméri Lüszit – naná, hogy a bőrszíne miatt –, és rosszallóan magához húzza a törülközőjét.
Nos így, egy ilyen helyen, egy ilyen helyzetben még a legrasszistább ember sem viselkedik.
Hogyha ebben a jelenetben a „tolvaj” sztereotípiát akarták elsütni, és a jelenet hiteles lenne, akkor mégis hová rakta volna az ellopott törülközőt Lüszi, ha, mint jól tudjuk, fürdőruhában volt? Mágikusan eltüntette volna? Ebből a felettébb buta félperces jelenetből megértjük, hogyan gondolkodik ez a film (rendező: Nagy Viktor Oszkár, forgatókönyv: Bárány Márton). Hogyha többet, mást akarnának ábrázolni a filmben, hogyha tényleg a cigány–magyar kapcsolatokat boncolgatnák tabuk nélkül, akkor ilyen ostoba jelenetekre még fél percet sem szánnának a drága játékidőből.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=vdToZp10aQI[/embed]
A Becsúszó szerelem a sztereotípiákkal úgy operál, mint egy XX. századi diktatúra propagandafilmje: sulykol, lebutít, miközben azt hazudja magáról, hogy nem sulykol, nem rágja a szánkba azt, hogy mit és hogyan kellene gondolnunk a világról.
A film készítői azt hiszik, hogy a sztereotípia eleve nevetséges, tehát elég így ábrázolni a szereplőket, majd egymásnak ugrasztani őket, és garantált a jóízű humor meg a szituációs komédia. Rossz hírem van: a jó vígjátékokat harminc éve sem így készítették. Ráadásul a főszereplő, Nagy Gyula állítólagos rasszizmusa is problémás, hisz a film alapján azt gondolnánk, hogy az embereket a bőrszínük alapján ítéli meg, és ezért nem szereti a cigányokat, ám amikor a megszökött Lüszit keresve egy pesti néger bárba toppan, és felismeri az egyik kedvenc néger légiós futballistáját, a nyakába ugrik, ölelgeti, majd mindenkivel jól elmulat. Vajon egy vérbeli, következetes rasszista így cselekedne? Vagy ő csak szelektíven rasszista?
Lehet, hogy a „rasszizmus” csak egy jól hangzó szlogen, amivel el lehet takarni a társadalmi problémákat, lehet, hogy a valóságban nem a bőrszínük alapján ítéljük meg az embereket, hanem a cselekedeteik alapján?
Így hát nem csoda, hogy a Becsúszó szerelem fociultrái mind szélsőjobboldaliak, iszákosok, és a gyerekeiket Álmosnak meg Elődnek hívják – ezzel talán azt sugallja a rendező, hogy ezek a nevek ab ovo szélsőjobboldaliak, és nevetnünk kellene rajtuk? A filmbeli fociultrák bunyóznak, ordítanak és velejéig rasszisták.
A rendező szerint tervezés közben sokat tanulmányozták a futballszurkoló réteget, pedig a film alapján azt hinnénk, hogy csak újranézték a 2012-es A rasszizmus szívás videóit.
Mert mire tanít minket a Becsúszó szerelem? Csupán ennyire: a magyarok általában rasszisták, a fociultrák még rasszistábbak. Kivéve Gyulát.
A Centrál Kávéház a mai napig őrzi és továbbadja a Nyugat szellemiségét.
Jövőre más lesz a legrangosabb filmművészeti díjátadó.
A legendás rendező Hullámtörés című filmjét dolgozták fel.
Térey János A Nibelung-lakópark című művét állította színpadra Szikora János.
Hatalmas drogfogás, fura anyagot találtak a Liszt Ferenc Repülőtéren
Hatalmas fordulat állt be a Liverpool focistájának jövőjében
A Nagy Duett: Kiakadtak a műsor rajongói, hangot is adtak a haragjuknak
Lelepleződött az ukrán hadicsel: hiába rejtegették, a oroszok szétlőtték az európai szuperfegyver titkos bázisát
Családja fel sem készülhetett a búcsúra: 3 nap alatt vitte el a rák az édesanyát
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia sajtóközleménye
Sallai Roland sorscsapása: a Leeds United sütiző edzője partiállat lesz
Davide Lanzafame szívesen visszatérne Magyarországra
Létezik, hogy a Liverpool megalázza az egyik legszimpatikusabb játékosát?
Mi Ukrajna legnagyobb problémája?
Magyar filmet még sosem vártak így a Netflixen
A Liverpool magyar „csodagyereke” gólt lőtt az angol válogatottban – lemarad az MLSZ?
A Centrál Kávéház a mai napig őrzi és továbbadja a Nyugat szellemiségét.
Jövőre más lesz a legrangosabb filmművészeti díjátadó.
A legendás rendező Hullámtörés című filmjét dolgozták fel.
Térey János A Nibelung-lakópark című művét állította színpadra Szikora János.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.