– Hogyan találtak rá Kós Károly alkotására?
– Sárdi Mihály barátomnak, akivel a forgatókönyvet írtuk, Kós Károly az egyik kedvenc magyar szerzője. Ő bukkant rá erre az önéletrajzi ihletettségű novellára az író 1919-ben megjelent, A Gálok című trilógiájában. Miután felhívta rá a figyelmemet, magam is elolvastam, és úgy gondoltam, kitűnő alapanyag lenne egy kisfilmhez, ami Trianon századik évfordulójára készül, hogy megemlékezzünk a teljes nemzetet sokkoló, majd cselekvésre késztető tragédiáról. A munka megkezdése előtt persze engedélyt kértünk Kós Károly örököseitől, hogy feldolgozzuk. Minden további nélkül megadták a hozzájárulást.
– Mit tartottak meg az irodalmi alapanyagból, és mi az, ami máshogy szerepel a forgatókönyvben, mint a novellában?
– A dialógusokat gyakorlatilag változtatás nélkül átemeltük, a novella alaphelyzetét szintén. Az írás azt eleveníti fel, hogy Gál Jankó és felesége, Anna hogyan reagál a hírre, hogy a román királyság hadserege – az addigi szövetségese, az Osztrák–Magyar Monarchia ellen fordulva – 1918 decemberében betört Erdélybe és elfoglalta Kolozsvárt. A főszereplő bekapcsolódik a kibontakozó ellenállásba, ugyanakkor megfogalmazza az otthon maradás, a helyben folytatott jogi, kulturális és gazdasági küzdelem gondolatát. Néhány ponton változtattunk a történeten, igyekeztünk valamivel izgalmasabbá – mai szóval élve: akciódúsabbá – tenni a románok elleni szervezkedés jeleneteit, valamint a film végére beillesztettük Kós Károly Kiáltó szó című írásának néhány kulcsmondatát.
– E gyakran idézett röpirat 1921-ben keletkezett, és a transzilvanizmus egyik legkorábbi elméleti alapvetésének számít.
– Így van, Kós Károly szerzőtársaival – Zágoni Istvánnal és Paál Árpáddal – együtt úgy látta, hogy az erdélyi magyarságnak nem az anyaországba való átköltözés jelenti a megoldást, hanem az újonnan kialakult helyzet felmérése, az abba való „beleállás”, vagyis a politikai cselekvés és a nemzeti helytállás. Csupán néhány kulcsmondatot vettünk át ebből a nagy hatású munkából, rövid szövegkollázst létrehozva. „A régi Magyarország elveszett számunkra, de Erdély feltámadt, és van. És akárhogyan is akarja, akármilyen akarat, lesz, örökkön örökké. […] Nem kutatjuk, hogy ez a nélkülünk kötött trianoni szerződés miféle koldusalamizsnát rendelt számunkra. Az lesz a miénk, amit ki tudunk küzdeni magunknak. […] Aki gyáva, aki rest, aki alkudni akar, az nem közénk való, mert az a mi igazi ellenségünk, a mi árulónk”.