– A Snétberger Zenei Tehetség Központ születésnapja után, jövőre lesz a 60. nemzetközi roma holokauszt-emléknap. Miért emlékezetes önnek ez az emléknap?
– Számomra azért, mert eljátszottunk egy részletet 2007-ben a gitárra és nagyzenekarra írt In Memory of My People, Népem emlékére című művemből az emléknap alkalmából az Egyesült Nemzetek New York-i székházában, és 2013-ban a berlini roma holokauszt-emlékmű avatóján is.
– Tud számot mondani, hogy egy évtized alatt hány tanítványa lett később a kollégája?
– Pontos számot nem tudok. Sokukat felvették a Zeneakadémiára, mások a konzervatóriumban tanulnak tovább, megint mások külföldi ösztöndíjat kaptak. Arányt tudok mondani: a Snétberger tehetségközpontban megfordultak 90 százaléka folytatta, folytatja zenei tanulmányait. Többen megszerezték a diplomájukat, ők már itt tanítanak, mert jól ismerik a módszerünket.
– Elárulja, mi ez a módszer?
– Természetesen. Nem abból indulunk ki, amit a gyerekek már tudnak, hanem abból, amit nem. Ez elsősorban az improvizáció. Méghozzá zenekari közegben. Egy héten kétszer van egyéni órájuk, a többi mind zenekari gyakorlat. Vagy a tanárokkal játszanak együtt, vagy maguk alakítanak zenekarokat. Persze ez utóbbi esetben segítünk, mert tanárként látjuk, ki kivel tud együtt muzsikálni.

Fotó: Kurucz Árpád
– Nem hallottam még, hogy komolyzenészeket megdicsért volna a karmester, milyen jót improvizáltak egy Beethoven-szimfóniában.
– Pedig sok klasszikuszenész jól rögtönöz, mások pedig azt mondják: mennyire irigyelnek bennünket, dzsesszmuzsikusokat, amiért nekünk nem kell kotta, mégis tudunk egymással zenélni.
– A kiemelkedő improvizációs készség a roma muzsikusok sajátja?
– Jellemző rájuk. Hozzátartozik az életünkhöz az improvizáció. Akinek nincs hozzá érzéke, annak nagyon nehéz megtanulni. Azt hiszem, születni kell rá.
– Ennek köszönhető, hogy a dzsessz egyik ága a gypsy jazz, ami ráadásul Európából indult?
– Igen. Legnagyobb mestere pedig Django Reinhardt volt, Franciaországban élő, szintó roma származású gitáros. Amikor Berlinben a kilencvenes években alapítottam a mostanihoz hasonló iskolát, a gyerekek mind úgy akartak játszani, mint Reinhardt.