– Az Alba Regia Feszt története 1967-ig nyúlik vissza, ám 2014 óta színesíti minden évben a város zenei életét. Az évek során mi változott?
– Vörös Tamás főszervező társammal 2014-ben újraálmodtuk az Alba Regia Fesztet. Bár a rendezvény mindig is a dzsesszre fókuszált, szándékosan elhagytuk a dzsessz szót a fesztivál nevéből, mivel az emberekben az rögzült a dzsesszel kapcsolatban, hogy hallgathatatlan, érthetetlen, zavaros és hangos, holott ez egyáltalán nem így van. A dzsessz nagyon sokféle lehet, sokféle műfajt felölel, a közös metszetet pedig az improvizáció jelenti. A fesztiválra minden évben különféle stílusú, színvonalas zenekarokat, előadókat hívunk például a funk, a világzene, az etno, a dixieland és a dzsessz világából.
Így meg tudjuk mutatni a közönségnek, hogy egyáltalán nem kell félni a dzsessztől, mert nagyon is hallgatható, táncolható muzsika.
Emellett büszkék vagyunk arra, hogy van egy olyan város, mint Székesfehérvár, amely fontosnak tartja az igényes kultúrát és teljes mértékben támogatja a fesztivált.
– Miért idegenedett el közönségétől a dzsessz?
– Ennek oka jórészt a műfaj képviselőiben keresendő. Ha végigtekintjük a dzsessz több mint százéves történetét, akkor azt látjuk, hogy a negyvenes-ötvenes évekig a dzsessz tánczene volt, a kor diszkózenéje. Aztán jött a bebopkorszak, amikor az önmegvalósítás révén másfajta megközelítésben kezdtek játszani a zenekarok, s ez már nehezen volt befogadható a szélesebb közönség számára.

– Ebben az évben kiket hívtak meg az Alba Regia Fesztre?
– Örvendetes, hogy visszatérünk a felújított Bartók Béla térre, amit mi fogunk felavatni. Koncertezik többek között a régebbi típusú dzsesszt játszó Budapest Ragtime Band, akik a műfaj egyik legszínvonalasabb előadói idehaza és Európában.
Az etno és világzene képviselői közül érkezik Bársony Bálint és a Magyar Rhapsody Projekt, ők legújabb, Levédia című lemezüket hozzák el. Fellép továbbá amerikai, groove-os alapú zenéjével a Vörös Janka New X-Series, valamint a Jambalaya, akik igazi táncos bulizenét játszanak.
A Fehérvár Big Band pedig a szving korszakból hoz zenéket. Igyekszünk a zenetörténet minden korszakából egy kis ízelítőt adni a közönségnek.
– Úgy tudom, hogy a Kodolányi János Egyetem és a Hang-Szín-Tér Művészeti Szakközépiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Kollégium legtehetségesebb hallgatói utcazenélnek az egyes koncertek között. Milyen produkcióra számíthatunk tőlük?