Felavatják a Széttört álmok emléktábláját

A több legendás zenekarban – Atlantis, Metro, Syrius, Apostol – is megfordult Veszelinov András (1946-2007) dobos tiszteletére emléktáblát avatnak kedden 17 órakor a XI. kerületi Karinthy Frigyes út 10. szám alatt lévő, egykoron lakásául szolgáló ház falán. A lakók, illetve a zenész özvegyének kezdeményezését é a mű elkészítését a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

2021. 09. 06. 18:02
Fotó: Fortepan/ Záray Péter
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az avatón a visszajelzések szerint ott lesznek pályatársai, mások mellett a „klasszikus” Syrius két tagja, Ráduly Mihály szaxofon- és fuvolaművész, illetve Pataki László billentyűs, továbbá a Syriusban szintén megfordult Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas gitárművész Tátrai Tibor, illetve az elsősorban nem a Syriusból, hanem a Beatricéből ismert Miklóska Lajos basszusgitáros, valamint a több évig szintén Syrius-tag Friedrich Károly harsonaművész, zeneakadémiai tanár, továbbá a Mini vezetője, Török Ádám. Kerpen Gábor, az emléktábla-avató ceremónia egyik szervezője elmondta: koszorúzás nem lesz, mert nem halotti megemlékezést szándékoznak tartani, hanem tisztelegni szeretnének a zenész munkássága előtt. A rendezvényen felcsendül majd az a dal is, amelynek egy részlete olvasható lesz az emléktáblán is: „Szivárványon túl van birodalmam / Tücsök zenéje fegyverem és hatalmam”.

A Metró együttes koncertje 1968-ban. Schöck Ottó, Rédey Gábor, Veszelinov András, Sztevanovity Zorán   Fotó: Fortepan/Braun Antal

Pataki László az emléktábla-avatás kapcsán kifejezésre juttatta: Veszelinov András nagyon jó zenész volt, és emberileg is nagyon jól ki lehetett vele jönni. Különösen ragyogó volt a zenei memóriája, ami azért volt fontos a Syrius esetében, mert meglehetősen bonyolult dallamokat és hozzátartozó ritmusváltásokat kellett megjegyezni, amiket ő mind kivétel nélkül teljesített. Pataki László felidézte, hogy amikor már nagyon nagy hiányt szenvedtek dobosban, akkor jött oda valaki hozzájuk az Országos Rendező Iroda büféjében, hogy figyelmükbe ajánlja Veszelinov Andrást, aki akkor épp a Metro együttesből távozott, mert Brunner Győzőt visszavették a csapatba. Ő örömmel csatlakozott hozzájuk, és a meghallgatáson elkápráztatta játékával a majdani zenésztársait. A Syrius együttes billentyűse arról is beszélt, hogy amikor hazajöttek az egyéves ausztráliai turnéjukról, még úgy volt, hogy csak a családjukat meglátogatni érkeztek haza, mert eleget szerettek volna tenni a nemsokára esedékes újabb külföldi meghívásuknak is. Az akkori kommunista pártállam külföldi fellépéseket szervező monopolszervezete, az Interkoncert azonban keresztülhúzta a számításaikat, és nem engedte őket továbbra is kapitalista országban koncertezni. Ez a mélységes csalódás vezetett végül oda, hogy a Syrius „klasszikus” felállásában addig fennálló kohézió kezdett meggyengülni. Az ausztráliai nagy sikerű fellépéseiket azonban nem tudták tőlük elvenni, ahogy azt sem, hogy Pataki László zenéjével és Charlie Fisher szövegével 1971-ben megjelentessék a Devil’s Masquerade (Az ördög álarcosbálja) című nagylemezüket először Ausztráliában angol nyelven, majd egy kis fáziskéséssel Magyarországon is magyar címmel, de a dalok angol szöveggel maradhattak. Az együttes azonban ezután hosszú évekig nem kapott lehetőséget nagylemez készítésére, s a későbbiekben sanyarú sorsukra nézve is igaznak mondható az 1976-ban végre megjelenhetett Széttört álmok című nagylemezük, amelyen szintén Veszelinov András dobol. A „nagy” Syrius tagjai még egyszer utoljára adtak egy nagy sikerű koncertet 2001-ben a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Az itt felcsendülő, búcsúszámnak szánt God is only one (Isten csak egy van) című számuk tekinthető az utolsó Syrius-szerzeménynek. A visszaemlékezések szerint a közönség kitörő ovációval fogadta, amikor Orszáczky Jackie bejelentette az új dalt. Akkor még senki sem tudhatta, hogy ez lesz ennek a felállásnak a hattyúdala, és most eljutottunk oda is, hogy a dobosuknak emléktáblája lett.

Veszelinov Andrásra kedden elsősorban mint zenészre emlékeznek, de azt feltétlenül meg kell jegyezni, hogy ő a későbbiekben, amikor az Apostol együttesből 1984-ben kiszállt, a Madách Színház művésze lett, színészként is kipróbálta magát, előtte pedig a Rock Színház alapításában is részt vett. Színházi karrierjéből sokan úgy emlékeznek rá, mint aki Hofi Géza mellett is megjelent a színpadon, de érdemes tudni róla, hogy számos nagy sikerű darab színrevitelében is közreműködött, egyebek mellett Molnár Ferenc Egy, kettő, három… című színművében és a Ken Kesey által írt Száll a kakukk fészkére című film színházi változatában, ami a színpadon Kakukkfészek címen futott. De hogy a könnyűzenéhez se legyen hűtlen, a Tolcsvay László zenéjét dicsérő Isten pénze című darabban is láthatta őt a közönség, ahogy Andrew Lloyd Webber musicaljében, Az operaház fantomjában is feltűnt. A szintén zenés darab, a Joseph Stein–Jerry Block–Sheldon Harnick trió által jegyzett Hegedűs a háztetőn című örökzöldből is kivette részét, ahogy a szintén világhírű Producerek című musicalban is megjelent a színen. A pártállam által 1967-ben rendelt és cenzúrázott, erősen propagandaízű Banovich Tamás-filmben, az Ezek a fiatalokban még a Metro együttes tagjaként lép a szemünk elé, és hallhatjuk, ahogy Sztevanovity Zorán megjegyzi, hogy „Kérdezzétek meg az Andrást!”. Ma már nem tudjuk megkérdezni őt, a kedvessége miatt mindenki által tisztelt és szeretett dobost, csak az emléktáblája előtt tiszteleghetünk.

Borítókép: Veszelinov András, a Syrius együttes dobosa, színművész. Fotó: Fortepan/Záray Péter

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.