A 2021-es év egyik legfontosabb filmes momentuma

Van egy jelenet Adam McKay Ne nézz fel! című szatírájában, amikor Leonardo DiCaprio élő adásban omlik össze egy show-műsorban, és magából kikelve azt üvöltözi, hogy mindannyian meg fogunk halni. Meglepő, hogy két járvány sújtotta év után, amikor már leginkább megnyugvást keresnénk, nem pedig azt hallgatnánk meg újra és újra, hogy világunk a pusztulás szélén áll, a 2021-es év egyik legfontosabb filmes momentuma ez.

2021. 12. 31. 22:00
Forrás: Netflix
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagy dobás ünnepelt rendezőjének legújabb alkotása parádés szereposztással készült, ráadásul minden hibája ellenére tűpontos summázása korunknak. Egy csillagászdoktorandusz (Jennifer Lawrence) egy új üstökösre figyel fel, amely a Föld felé közeleg. Tanárával (Leonardo DiCaprio) együtt hamar kiszámolják, hogy majdnem százszázalékos bizonyossággal be fog csapódni, ami el fogja pusztítani a teljes földi életet, ezért megpróbálják meggyőzni az amerikai elnököt (Meryl Streep), majd miután ez kudarcba fullad, a médián keresztül a közvéleményt is arról, hogy valamit tenni kellene. A két tudós hamar rádöbben, hogy a tények valójában senkit nem érdekelnek, és minduntalan a politikai vagy üzleti haszonlesés falába ütköznek, miközben az üstökös egyre csak közelít bolygónk felé és fogy az emberiség ideje.

A színészeken látszik, hogy nagyon élvezték ezt a munkát, a legviccesebb közülük mégis talán Meryl Streep, aki egyfajta Sarah Palinbe oltott Hillary Clintonként lubickol a kizárólag újraválasztásán aggódó, cinikus női elnök szerepében. A gazdasági szektort Mark Rylance személyesíti meg, messiáskomplexusos karaktere halkszavú, hidegvérű kombinációja Tim Cooknak, Jeff Bezosnak és Elon Musknak. Ő az, aki még a legnagyobb tragédiában is kiszagolja az üzleti lehetőséget, mindezt pedig képes becsomagolni úgy, hogy környezete elhiggye, valójában az emberiségen akar segíteni. Cate Blanchett műfogsorával a reggeli beszélgetős műsorok és hírszolgáltatók sima modorú riporterének archetípusát testesíti meg, Ron Perlman minden amerikai katasztrófafilm hős veteránja, Ariana Grande pedig gyakorlatilag saját magát alakítja felszínes sztárocskaként.

A Ne nézz fel! betart a heroikus katasztrófafilmeknek, és megmutatja: a valóságban sajnos nem az történne, hogy az emberiség a kellő pillanatban félretesz minden korábbi konfliktust, és képes összefogni a közös túlélés reményében.

Ironikus módon Adam Mckay a mozik tönkretételéért leginkább felelős, vadkapitalista mamutcéggel, a Netflixszel csinált nagy költségvetésű antikapitalista mozit, ám a Ne nézz fel! kifejezetten vicces, társadalomkritikus alkotás, ami nagyszerűen működik – még akkor is, ha le lehetett volna csippenteni a játékidőből fél órát.

Az üstökös metaforaként tökéletesen behelyettesíthető a koronavírus-járványtól a klímaváltozásig bármire.

A közösségi média, a sajtó, a politika és a Szilícium-völgy techmilliárdosai is óriási pofont kapnak, de a hangsúly mégis az emberi hülyeségen van: a társadalom zömét ugyanis jobban érdekli két popsztárocska-influenszer szappanoperája, mint a tudomány, jelen esetben a földi életet elpusztító esemény.

Felépítését tekintve a Ne nézz fel! kissé kaotikus: dramaturgiailag a rendező mintha nem tudta volna eldönteni, hogy szatírát vagy apokaliptikus világvégemozit szeretne inkább csinálni. Sok a hangulati váltás, a nagymonológok után ellenpontként érkező fekete humor. A gegek nem mindig működnek, összességében viszont üdítő látni, hogy Hollywood a szuperhősfilmek és a fantáziátlan rebootok, remake-ek és spinoffok töménytelen gyártása között még azért képes az önreflexióra. A legpontosabb kritika Neil deGrasse Tysontól érkezett, aki egy amerikai asztrofizikus, író, a Hayden Planetárium igazgatója és az Amerikai Természettudományi Múzeum asztrofizikai részlegének kutatási munkatársa:

Végre megnéztem a Ne nézz fel!-t a Netflixen, ami egy kitalált mese egy nemzetről, amit elterel a popkultúra, és megoszlik a tekintetben, hogy figyeljen-e a tudósok figyelmeztetéseire. Minden, amit a hírgyártásról, talk show-król, közösségi médiáról és politikáról tudok, azt sugallja, hogy a film inkább dokumentumfilm volt.

(Ne nézz fel! amerikai szatíra, 145 perc, rendező: Adam McKay. Forgalmazza: Netflix, premier: 2021 december 24.)

Borítókép: Jelenet a Ne nézz fel! című filmből (Netflix)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.