Sturcz János művészettörténész előadása nyitotta meg a Kánonváltás című konferenciát, és már a legelején súlyos gondolatokat vetett fel. Először is leszögezte, hogy fontosnak tartja az „egykánonrendszer” megszüntetését, mely úgy jöhet létre, hogy a különböző művészeti ágakban fel tudunk mutatni olyan jelentős értékeket, alkotókat, melyek az újat megalapozzák. Felhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy a konferencia előadásai nem férnek bele az „uralkodó posztkommunista kánonba, szemléletmódjuk eltér az értékrelativizáló felfogástól”.
Márpedig Sturcz előadásából kiderült, hogy az értékek relativizálása korunk szellemi pestise. Idézte Pierre Bourdieu francia szociológus népszerű megfogalmazását, miszerint „művészet az, amit a társadalom művészetként fogad el”. Ezzel Sturcz szerint csak az a baj, hogy a társadalmat senki nem kérdezte meg erről, ráadásul a társadalom nem azonos a hazánkban különösen szűk, kultúraterjesztő elittel és a vele majdnem azonos kultúrafogyasztó réteggel, mely úgy mondja meg, hogy mi értékes, hogy közben nem definiálja az érték fogalmát.
A jelenkori kánon alapvető paradoxona, hogy értékrendje az értékek lerombolásából áll, ám korántsem a kritikai szemléletével van baj, hisz a kánon mindig a kulturális folyamatok konstrukció-dekonstrukció dialektikájából, egyensúlyi helyzetéből jött létre. Az alapelveket sosem vonták kétségbe, a tagadás normává tétele végleges torzulásukhoz, az értékek káoszához vezetett
– mondta a művészettörténész.

Sturcz szerint nem kell ragaszkodnunk ahhoz az avantgárdtól örökölt gondolathoz, miszerint minden értéket meg kell kérdőjelezni, helyette meg kell találnunk azokat az értékeket, melyekre az új kánon építhető.
Vannak-e örök értékek, vagy ez pusztán illúzió? Az értékek helyreállítására van szükség, a posztmodern kánonképző cinizmus megszüntetésére, alapvető értékek deklarálására. Örök értékek híján nem lennénk képesek értékelni a korábbi korok művészetét, ez is bizonyítja, hogy a léleknek van egy változatlan része – mely a történeti-technikai változások ellenére állandó –, ebből fakad az empátia lehetősége, ám a relativizáló szemlélet nem számol az emberi agy, elme és lélek állandóságával. A mi értékeink közé tartozik az élet szentsége, az emberi személyiség értéke, mely a személyes interakciókban tapintható ki, és az a nemzeti regionális keret, melyet a több irányból érkező koloniális akaratok támadnak