Gyulai Líviusz, a grafika nagymestere

Posztumusz életmű-kiállítással emlékezik a Műcsarnok a márciusban elhunyt, Munkácsy- és Kossuth-díjas, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett grafikusra, animációs filmművészre, Gyulai Líviuszra. A Valóra vált képzelet kurátora az egykori barát, a Kossuth- és Balázs Béla-díjas grafikus, animációs művész, író, Orosz István.

2021. 12. 11. 8:08
null
Műcsarnok Gyulai Líviusz kiállítása Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója Gyulai Líviusz művészetéről megállapította: mozgatórugója a magyar és a világirodalom, no és a szarkazmus.

– Viszonylag kis gyakorlatom van abban, hogy egy kiállítás kurátora legyek, mert életemben először kuráltam – vallotta be Orosz István, aki mentségére felhozta, hogy nagyon régóta ismerte az alkotót és munkásságát. Utalt ezzel arra, hogy amikor végzett az iparművészeti főiskolán, Gyulai Líviusz felkereste a diplomakiállítását, amelynek a láttán meghívta maga mellé a Pannónia Filmstúdióba, a Lúdas Matyi háttereinek a megalkotására.

– 1975 januárjában ismerkedtünk össze – jelölte meg a pontos dátumot a kurátor, kiemelve, hogy noha művészbarátja grafikusként, képzőművészként, animációs filmesként ismert, ám irodalmárként, íróként-költőként szintén jelentőset alkotott. – Hihetetlenül művelt és olvasott volt – árulta el Orosz István, majd a kiállítótérbe kalauzolta az érdeklődő újságírókat.

A bejáratnál várakozó alkotás először került közönség elé. Amikor a tárlat anyagát gyűjtötték, Vennes Emmy, a művész özvegye akadt rá a kis rézkarcra, ami vélhetően az 1950-es, 60-as évek fordulóján készült önarckép.

Belépve a kiállítási térbe, egy színesben ismert tollrajz fal nagyságú reprodukciója fogad.

– A kép eredetije nincs meg, ugyanis elkerült egy tárlatra, ahonnan soha nem jött vissza – magyarázta Orosz István, aki az egyik fő falon függő, a mester talán legismertebb munkájához, Az öreg Casanovához lépve elmondta, hogy a 90-es évek elején kezdődött a művészi poszterek időszaka Magyarországon, amely sorozatnak a nyitódarabját készítette el Gyulai Líviusz, eredetileg litográf tollrajzként.

– Akár grafikai tanórát is tarthatnánk itt, a helyszínen tanulmányozhatjuk ugyanis a technikák elsőrangú műalkotásait – hívta fel a figyelmet a kurátor.

Ennek szellemében szemügyre vehetünk két linóleummetszetet, mind a dúcot, mind a nyomatot, mellettük rézkarcokat, litográfiákat és természetesen eredeti, egypéldányos tollrajzokat.

– Gyulai Líviuszt a legtöbben könyvillusztrátorként ismerik. Ebben fontos szerepet játszott Weöres Sándor Psychéje – folytatta rendhagyó tárlatvezetését Orosz István.

A Psyché – Egy hajdani költőnő írásai 1972-ben jelentek meg Gyulai Líviusz rajzaival.

– Weöres egy XIX. századi költőnő nevében, stílusában alkotta meg a művet. Ha nem írja alá, vélhetően mindenki hajlamos lett volna elhinni, hogy a Psyché a korai klasszicista költészet addig elfeledett darabja. Kellett ehhez a stílusjátékhoz egy olyan vizuális megjelenítés, mint Gyulai Líviusz gyönyörű, XVIII. század végére jellemző tollrajzai – fogalmazott a kiállítás kurátora. – Ezzel folytatta az olyan jeles könyvillusztrátorok sorát, mint Kass János, Reich Károly, Rékasi Csaba, Würtz Ádám, Hincz Gyula, Heinzelmann Emma, Berki Viola és a jóbarát, Kondor Béla.

A Műcsarnok életműtárlata természetesen bemutatja Gyulai Líviuszt, a rajzfilmes művészt is. A monitor körül, ahol a mester munkái peregnek végtelenítve, ott függenek a figuratervei. Köztük a Delfiniáé, amely 1976-ban az első önálló filmje volt.

– Filmsorozatai halálával nem fejeződtek be, mert a Komisz kölyök és a Komisz kislány naplójának, valamint az Egy jenki Artúr király udvarában részletes forgatókönyvei alapján a stáb befejezi a munkát.

S végezetül három kuriózumról szintén essen szó. A Velasquez-, Van Gogh és Picasso-parafrázisokról.

– Valószínűleg ez Gyulai Líviusz három utolsó műve, ugyanis ezekre bukkantak halála után a rajzasztalán – mondta Orosz István.

Borítókép: A kiállítás egy részlete (Fotó: Teknős Miklós)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.