Az 1981. augusztus 14-én zajlott miniszterhelyettesi értekezlet elérkezettnek látta az időt, hogy a koncertszervezésről tárgyaljon, mivel az MSZMP Politikai Bizottsága ezt megelőzően 1981. április 28-án hozott határozatában is ezt tartotta szükségesnek. A miniszterhelyettesek a KISZ és a rockkoncertek rendező szerveinek „megfelelő és folyamatos instruálása” mellett döntöttek. Nem mintha ez már korábban is másként működött volna, ám ebben az intencióban az a csodálatos – legalábbis a múltat kutatók számára –, hogy ezúttal direkt módon kimutatható a párt irányítása, amelyet a kormányzatnak követnie kellett a felügyelete alá tartozó intézményeken keresztül.
A Kádár-rendszer politikailag mindenkit ellenőrzött, akit szükségesnek tartott,
ám ez sokszor nem működött zökkenőmentesen, mert a könnyűzenei intézmények nem mindig hangolták össze működésüket egymással. Másrészt viszont akár a zenészek, akár a hivatalosságok is gyakorolták az öncenzúrát, nem egyszer túlzásokba esve, megfelelendő a vélt vagy valós pártkövetelményeknek. Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy a könnyűzenei intézményekben a vezető beosztású hivatalnokok között is akadtak megengedőbbek, akik egy darabig hagyták érvényesülni a rockzenészek elképzeléseit, és csak akkor léptek fel ellenük, amikor már a hatalom felsőbb szintje kifejezte nemtetszését.
A miniszterhelyettesi értekezletet előkészítve, a koncertszervezést is érintették a Művelődési Minisztérium 1981. június 1-jei kollégiumi ülésén, ahol az MSZMP XII. kongresszusának közművelődési vonatkozású kijelentéseiről tárgyaltak. A korábbi terminológiát felhasználva ellenezték az „antihumánus, antimarxista” művészeteket, mindamellett, hogy álszent módon az alkotói szabadság fontosságát emlegették a pártapparatcsikok, miközben éppen ők voltak azok, akik ezt erősen megnyirbálták. Ezzel együtt a helyi tanácsi szervek koncertszervezési önállóságának növelését fontosnak tartották, ami a legutóbbi pártkongresszus elveivel összhangban volt, és ami egyébként már a hetvenes évek közepétől gyakorlattá vált, nevezetesen, hogy az ötszáz fő alatti koncertekre nem kellett külön engedélyt kérni az Országos Rendező Irodától (ORI). Hogy mégse legyen fenékig tejfel a könnyűzenészek élete, ezzel együtt kötelező gyakorlattá tették, hogy