A laikus közvélemény úgy tartja számon Françoise Gilot-t, mint Picasso egykori barátnőjét. Az 1943-ban kezdődött, egy évtizednyi kapcsolat egy pillanatát Robert Capa is megörökítette közismert képén, amelyen a festőzseni és a partnere napernyővel andalognak a homokos tengerparton. E fotográfia is megtekinthető a Várfok Galéria kiállításán.
– Különös kapcsolatban élt a negyven évvel idősebb Picassóval, akinek szintén meghatározó volt Gilot személye. A művészet kötötte össze őket, az arról való mély és vég nélküli diskurzus, illetve építkezés – fogalmazott a galéria művészeti vezetője.
A művészeten kívül két gyermekük – Paloma Picasso, a ma már 72 esztendős divattervező s a két esztendővel idősebb Claude, akiből fotó- és filmművész lett – szintén összekötötte a párt.
– Amikor Gilot-nak feltették a kérdést, hogy mennyiben befolyásolta, hogy Picasso árnyékában élt, ő azt válaszolta: sosem élt az árnyékában, mindig tudatosan kezelte a kapcsolatukat.
Tény, hogy Gilot még csak a pályája kezdetén járt, amikor Picasso már a csúcsánál tartott – mondta Kovács Krisztina, majd rámutatott: Közép-Európában hosszabb időbe telt, mire Gilot-t nemcsak mint Picasso múzsáját, hanem mint önálló művészt kezdték értékelni.
A művészettörténész kiemelte: a művésznő a ’60-as években a Tate Gallery igazgatója ajánlására kapott műtermet Londonban, majd sorra nyíltak a kiállításai, művei pedig bekerültek a világ jelentős gyűjteményeibe, illetve könyvek sora jelent meg a művészetéről, életéről, miközben világsztárhoz illő interjúkat adott a sajtónak.
– Az elmúlt három évtizedben történt egy változás, amelynek nyomán már a világ minden pontján elismerik önálló művészként. Idén pedig az ő születésnapját ünneplik világszerte
– mondta el a művészettörténész, aki kitért arra, hogy a Sotheby’s 2021. májusi, az elmúlt négyszáz év legjelesebb női művészeit felvonultató aukcióján Gilot rekordot ért el egy ’60-as évekbeli alkotásával, ami több mint egymillió euróért kelt el.
– A májusi londoni után, decemberben a hongkongi Christie’s árverésén 1,2 millió dolláros leütéssel vették meg egy 1977-es munkáját. Ezek már az érett korszakának, a Picasso utáni életének a műalkotásai – közölte Kovács Krisztina, aki szólt Gilot magyarországi kötődéséről:
– Rozsda Endre mentorálta a ’40-es években a párizsi műtermében, ahol Françoise Gilot elkezdett az olajfestéssel foglalkozni. Barátságuknak köszönhető, hogy ameddig az egészségi állapota engedte, addig mindig megjelent a hazai kiállításmegnyitóin.
A Gilot100 január 29-ig látogatható.
Borítókép: Francoise Gilot (Forrás: Várfok Galéria)