Hatvan éve, 1962-ben Orbán László, az MSZMP KB agitációs és propaganda osztályának vezetője (ő volt az, aki Rajk László és társai újratemetésén álszent beszédében 1956. október 6-án búcsúztatta néhai pártvezető társait) fején találta a szöget, amikor az új zenei irányzatok és általában véve a művészeti ágak kapcsán úgy fogalmazott: „Ne történhessen meg az, hogy két jólfésült elvtárs közül az egyik jónak, a másik rossznak tartja. Csak most fogalmazódott meg a pártbizottság soraiban is, hogy legalábbis próbáljunk egységes álláspontra jutni.” Tiszta, egyenes beszéd, még jó, hogy nem került nyilvánosságra abban az időben, amikor elhangzott. Mert ha így lett volna, minden bizonnyal az összes valamirevaló, ambiciózus zenész elkezdett volna stratégiákat gyártani, hogyan is játszhatnák ki egymás ellen a könnyűzenei élet döntéshozóit. Nem így történt, a hatalom összezárt, és ha valamely új zenei irányzattal kapcsolatban bizonytalanok voltak, inkább betiltották azt, mondván, abból baj nem lehet.
Ez valósult meg az ominózus beszéd előtt néhány évvel a dzsesszt illetően, amelynek magyarországi engedélyeztetéséhez végül az kellett, hogy a „nagy testvér” Szovjetunió is zöld jelzést adjon nekik, mintegy arra hivatkozva, hogy az Amerikában elnyomott afroamerikaiak népzenéje ez a zenei stílus, így rajta keresztül is bemutatható a kapitalista kizsákmányolás. Az ideológia tehát megtalálta azt az okot (vagy inkább ürügyet), amivel az értelmiségi körökben egyre népszerűbb zenei irányzatot fel lehetett karolni. Nem volt ilyen nagy szerencséje a rock and rollnak, hiszen őket úgy istenigazából a hatvanas évek elején még nem engedélyezték, tánciskolák össztáncain és a beatkoncertek klubhelyiségeiben azonban már egyre nagyobb népszerűségnek örvendett a fiatalok körében, de az Elvis-féle jampec stílust ekkor még nem engedték gyökeret verni (talán ez is közrejátszott abban, hogy a nyolcvanas évek elején a Fenyő Miklós vezette Hungária ekkora elementáris erejű sikert ért el, hiszen hiánypótlók voltak, és egy olyan korszak iránt ébresztettek nosztalgiát ragyogó zenéjükkel, a zenekarvezető és társai zseniális muzikalitásával, amelyben valójában soha nem borultak virágba a pálmafák és a Hotel Menthol is zárva volt).