Lehetetlen mindent befogadni

Március 4-én mutatják be a Nemzeti Színházban a három éve elhunyt Józsa Péter Pál Agón című darabját Vidnyánszky Attila rendezésében. A mű az ókori görög tragédiákhoz nyúlik vissza, az Ember egyetlen hatalmas monológja, amelynek a filozófus, eszmetörténész, lapszerkesztő nemcsak az írója, hanem zeneszerzője és látványtervezője is.

Ozsda Erika
Forrás: Nemzeti Magazin2022. 02. 22. 11:15
Vidnyánszky Attila
Vidnyánszky Attila Nemzeti Színház Igazgatója. 20210217 Budapest Fotó Bach Máté Magyar Nemzet Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Józsa Péter Pál egy évtizeddel ezelőtt kereste fel Vidnyánszky Attilát a szövegkönyvvel, kézzel írt kottáival és a díszlettervvel. A rendezőt már akkor megfogta a mű lendülete és indulata. 

– Éreztem a darab erejét és izgalmát, de volt bennem – hogy is mondjam – egyfajta igazgatói óvatosság 

annak kapcsán, hogy mennyire vonz „tömegeket” – fűzi hozzá a rendező. 

Józsánál egy szereplő volt, amelyet Vidnyánszky nyolc szerepre bontott szét. 

A szerző apokaliptikus látomását négy operaénekes, a Honvéd Férfikar, 39 fős zenekar és nyolc színész jeleníti meg a színpadon. Kilenc évvel ezelőtt Vidnyánszky már rendezett hasonló összművészeti, totális színházi élményt nyújtó előadást: Honegger–Claudel Johanna a máglyán című darabját.

A rendezőnek az Agón című mű kapcsán az a gondolata támadt, ha nincs is történet, akkor sejtetéseket, kis viszonyokat, kapcsolatlehetőségeket épít be a darabba, ezáltal impulzusokba kapaszkodhat a néző, és a fejében elindulhatnak történetfoszlányok férfiról és nőről, hatalmon lévőkről és áldozatokról. 

– Kizökkentem magamat is, a színészeket is abból a rutinból, amiben léteznek, amibe kapaszkodni tudnak 

– állítja Vidnyánszky.

Teljesen más gondolkodásmódot igényel a darab, amelyet a színészek a római Colosseumot idéző, arénaszerű nézőtéren adnak elő. Az előadást fölteszik a Nagyszínpadra, ahol 250-300 néző számára biztosítanak helyet. 

– Azzal, hogy a teret arénára alakítottam, izgalmas helyzet áll elő – bezárul a kör. Mindenki mindenkit lát. A nézőre folyamatos és totális impulzushalmaz zúdul – hangsúlyozza a rendező.

Előadás közben özönlenek az utalások, asszociációk, kulturális összefüggések, szinte lehetetlen mindent befogadni és megérteni.

– Ha valaki képes ezt elengedni, és nem kezd el minden mondat mögött magyarázatokat keresni, akkor egy pillanat alatt át tud állni – legalábbis remélem, hogy így lesz – ráérez az ízére, és olyan állapotba tud kerülni, mint amikor zenét hallgat – fejti ki véleményét a rendező. 

Ínyenceknek való a különleges formájú, színpadi nyelvet és megszólalási módot kereső előadás. Ahogy Vidnyánszky Attila fogalmaz, az Agón című darabbal a világról felgyülemlett gondolatait szeretné bemutatni. 

A teljes interjú a Nemzeti Magazinban olvasható.

Borítókép: Vidnyánszky Attila (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.