Józsa Péter Pál egy évtizeddel ezelőtt kereste fel Vidnyánszky Attilát a szövegkönyvvel, kézzel írt kottáival és a díszlettervvel. A rendezőt már akkor megfogta a mű lendülete és indulata.
– Éreztem a darab erejét és izgalmát, de volt bennem – hogy is mondjam – egyfajta igazgatói óvatosság
annak kapcsán, hogy mennyire vonz „tömegeket” – fűzi hozzá a rendező.
Józsánál egy szereplő volt, amelyet Vidnyánszky nyolc szerepre bontott szét.
A szerző apokaliptikus látomását négy operaénekes, a Honvéd Férfikar, 39 fős zenekar és nyolc színész jeleníti meg a színpadon. Kilenc évvel ezelőtt Vidnyánszky már rendezett hasonló összművészeti, totális színházi élményt nyújtó előadást: Honegger–Claudel Johanna a máglyán című darabját.
A rendezőnek az Agón című mű kapcsán az a gondolata támadt, ha nincs is történet, akkor sejtetéseket, kis viszonyokat, kapcsolatlehetőségeket épít be a darabba, ezáltal impulzusokba kapaszkodhat a néző, és a fejében elindulhatnak történetfoszlányok férfiról és nőről, hatalmon lévőkről és áldozatokról.
– Kizökkentem magamat is, a színészeket is abból a rutinból, amiben léteznek, amibe kapaszkodni tudnak
– állítja Vidnyánszky.
Teljesen más gondolkodásmódot igényel a darab, amelyet a színészek a római Colosseumot idéző, arénaszerű nézőtéren adnak elő. Az előadást fölteszik a Nagyszínpadra, ahol 250-300 néző számára biztosítanak helyet.
– Azzal, hogy a teret arénára alakítottam, izgalmas helyzet áll elő – bezárul a kör. Mindenki mindenkit lát. A nézőre folyamatos és totális impulzushalmaz zúdul – hangsúlyozza a rendező.
Előadás közben özönlenek az utalások, asszociációk, kulturális összefüggések, szinte lehetetlen mindent befogadni és megérteni.
– Ha valaki képes ezt elengedni, és nem kezd el minden mondat mögött magyarázatokat keresni, akkor egy pillanat alatt át tud állni – legalábbis remélem, hogy így lesz – ráérez az ízére, és olyan állapotba tud kerülni, mint amikor zenét hallgat – fejti ki véleményét a rendező.
Ínyenceknek való a különleges formájú, színpadi nyelvet és megszólalási módot kereső előadás. Ahogy Vidnyánszky Attila fogalmaz, az Agón című darabbal a világról felgyülemlett gondolatait szeretné bemutatni.
A teljes interjú a Nemzeti Magazinban olvasható.
Borítókép: Vidnyánszky Attila (Fotó: Bach Máté)