A vívódó hősöket (például VII. Gergely pápát, Husz Jánost vagy Galileit) alkotói világába – esszéi, regényei és drámái lapjaira – és eszmerendszerébe könnyen integráló Németh Lászlónak izgalmas téma volt a politikailag radikális, emberileg vehemens és irodalmilag roppant sikeres Petőfi alakja.
Többször is foglalkozott vele. 1934-es Jelszó: Petőfi című írásában a magyar irodalmi hagyományt megtestesítő alkotóként jelölte meg követendő példaként elsősorban az 1920–1930-as évek népi írógenerációjának, mint olyan tizenkilencedik századi alkotót, aki irodalmunk „legszebb hagyományát és legnagyobb igényét” szimbolizálja.
Németh László 1954-ben írta Petőfi Mezőberényben című drámáját. A darab főszereplője természetesen Petőfi Sándor, valamint felesége, Szendrey Júlia, másod-unokatestvére, Orlai Petrich Soma festőművész, az ő szülei, Orlai Petrich Sámuel és felesége. A színműben felbukkan még Egressy Gábor színész – a szabadságharc idején kormánybiztos – és Kis Sándor ezredes is, akik azért érkeztek Mezőberénybe, hogy Petőfit visszacsalják Bem József tábornok hadseregébe.