A budapesti FIAF-kongresszus kitűnő lehetőség arra, hogy a magyar filmörökségre és annak megőrzése érdekében végzett munkánkra irányítsuk a nemzetközi figyelmet. A filmmegőrzés most először került a kultúrstratégiai területek közé, jelentőségének megfelelő hangsúlyt adva ezzel a nemzeti filmvagyon védelmének és széleskörű megismertetésének. A kongresszus a nemzetközi együttműködések erősítése, valamint a nagyvilágban kallódó mozgóképes kincseink felkutatásának előmozdítása szempontjából is nagyon fontos
– hangsúlyozta Ráduly György, a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum igazgatója.
A nem játékfilmes gyűjtemények megőrzése, digitalizálása és a közönséghez való eljuttatása a budapesti FIAF-kongresszus központi témája.
Bár a világ filmarchívumainak többségében a filmhíradók, kísérleti filmek, rövidfilmek, animációk, néprajzi filmek, reklámfilmek, intézményi filmek és privátfilmek mennyisége jelentősen meghaladja a játékfilmes gyűjteményekét, ezek jóval kevesebb figyelmet kapnak a nyilvánosság előtt, még ha kulturális történelmi kordokumentum értékük szakmai körökben elismert is. Az audiovizuális archívumok világszerte komoly erőfeszítéseket tesznek, ennek ellenére az ilyen típusú mozgóképek jelentős része mégis láthatatlan marad.
A kongresszus célja, hogy a nemzetközi szakemberek előadásaiból a résztvevők válaszokat kapjanak arra, hogy miként lehet a rendkívül sokszínű mozgóképes örökséget hatékonyabban elérhetővé tenni a nagyközönség és a szakmai felhasználók számára.
A pandémia óta először megrendezett kongresszus iránt nagy az érdeklődés, több mint száz filmes intézményből 240 szakember érkezik Budapestre a világ minden tájáról, köztük az európai, amerikai és ázsiai filmarchívumok vezető munkatársai. Emellett nemzetközi egyetemek és szakmai kiállítók is részt vesznek.
A kongresszusnak a magyar filmkészítés születésének szimbolikus helyszíne, az Uránia Nemzeti Filmszínház ad otthont, ahol a szimpózium előadásaihoz vetítési program is kapcsolódik. Itt lesz látható először az NFI – Filmarchívum és Filmlabor által digitálisan restaurált A munkászubbony című film, amely 2017-ben került elő az amszterdami EYE Filmmúzeumban. Az 1914-ben készült, 39 perces némafilm Hegedűs Gyula (1870–1931), kora egyik legnagyobb színészegyéniségének egyetlen fennmaradt filmje, amelyet a Jazzical Quintet élő zenei kíséretével élvezhet a konferencia közönsége.
A szimpóziumok között szerepel a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum munkatársának, Torma Galinának az előadása is, amelyben részletesen megismerhetjük a több mint száz éves magyar filmhíradók azonosításának, rekonstruálásának, digitalizálásának és közzétételének munkálatait.
A Filmarchívumok Nemzetközi Szövetsége: 1938-ban alapították Párizsban. Napjainkban 79 országból összesen 170 tagja van. A szervezet irányelveket és ajánlásokat fogalmaz meg a film megőrzésével, felújításával és a közönséghez való eljuttatásával kapcsolatban, elméleti és gyakorlati vonatkozásban egyaránt. A filmarchívum 1957-es megalakulásától tagja a nemzetközi szervezetnek, és Budapest 1961-ben már adott otthont FIAF-kongresszusnak. A francia filmpionír, George Méliès 100. születésnapja alkalmából a budapesti kongresszus a centenárium jegyében zajlott és az eseményre hazánkba látogatott a filmrendező lánya és unokája is. A FIAF igazgatótanácsának Ráduly György, a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum igazgatója is tagja 2019 óta.
A 2022-es budapesti FIAF-kongresszusról: https://filmarchiv.hu/en/fiaf
Az 1961-es budapesti FIAF-kongresszusról:
https://filmarchiv.hu/en/fiaf/2022/info/the-1961-fiaf-congress-in-budapest-1
Borítókép: Virazsirozott filmszalag (Fotó: NFI)