Itt forgott – Főszerepben Magyarország, 15. rész

Az 1949-ben elkészült Ludas Matyi az első olyan magyar játékfilm volt, amely színes nyersanyagra készült. Az elmúlt évtizedekben aztán oly mértékben megkopott a filmcelluloid állapota, hogy többször is restaurálni kellett. Legutóbb 2004-ben esett át teljes digitális felújításon. A Nádasdy Kálmán által rendezett film hűen követi Fazekas Mihály elbeszélő költeményét. Érdekesség, hogy a forgatás megkezdése előtt maga a rendező is szkeptikus volt a színes technológiával kapcsolatban.

Basa Balázs–Názer Ádám
2022. 04. 17. 8:19
Fotó: Picasa
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A film segédoperatőre, a később számos ismert filmet fényképezett Széchenyi Ferenc visszaemlékezésében megemlíti, hogy alapos tesztelésnek vetették alá az NDK-ból kapott Gervacolor nyersanyagot. Hegyi Barnabás, a film operatőre, aki amúgy is szívesen szeretett kísérletezni az egyedi beállításokkal, a Ludas Matyiban sokszor szabad kezet adott a világításoknál Széchenyinek. Mivel eddig a kosztümök és jelmezek színei és árnyalatai nem jelentettek problémát a fekete-fehér negatívon, most hirtelen kiemelten fontosak lettek. A jelenetek bevilágításából adódó színhőmérsékleti különbségek aztán további nehézségeket adtak a stábnak. A belső jelenetéknél a nagyméretű szenes lámpák olyan hővel sugároztak, hogy a Döbrögi-portán felvett lakomajelenetnél az asztalon lévő díszlet gyertyák teljesen elolvadtak. A külső képeken ugyanakkor az erős napfényben többszörös lux értéken világítottak, hogy korrigálni tudják a szín- és fényingadozást. Ezért kellett szinte az összes jelenethez különböző szűrőt használni, hogy kompenzálni tudják a változó napszakokból keletkező fényviszonyokat az érzékeny filmen. 

A filmet Pest megye több településén is forgatták, de leginkább Dabason dolgozott a forgatócsoport.

Az akkor még különálló kisközségnek számító, ma már Dabas városához tartozó, Sárin rendezték be Döbrög utcáit.  A falu végén épült fel az a díszletház, ahol Ludas Matyi lakott édesanyjával. A szegényes porta a filmben valóban leégett. A 1820-as évek korhűsége miatt a forgatás során a közterekről eltávolították a villanypóznákat, és jó néhány háztető cserepét zsúpszalmával fedtek le. 

Dabas, Halász Móricz-kúria. Jelenet a filmben: 00:09:47-től, 00:10:36-ig        Fotó: Basa Balázs–Názer Ádám

A műtermi díszletekhez szokott magyar filmeseknek nagy kihívás volt nyitott, külső terepen megteremteni az életszerű falusi atmoszférát.

A színes vásári sokadalmat bemutató képsorokat ellenben mégsem itt, hanem Dömsödön vették fel.

Ennek oka az előbbiekhez kapcsolódik. A nagyobb beépíthető szabadterű Duna-parti faluban könnyebb volt önálló díszletelemeket elhelyezni. A református templom előtti téren, a felállított tarka bódék közötti forgatagban egyszerre négy kamera is rögzítette a helyi lakosok mozgását akik mint statiszták szerepeltek. 

Matyi lefogását követő botütések helyszínét, az oszlopos nemesi portát Dabason találhatjuk.

Ma a város kulturális központjaként működő, 1836-ban nemesi kaszinóként létrejött tornácos épületben jelenleg helytörténeti gyűjtemény tekinthető meg. Döbrögi nagyságos úr rezidenciáját az egykor szintén önálló falunak számító Gyón Halász Móricz-kúriájában rendezték be. A múzeumként látogatható kastélyban az eredeti biedermeier bútorok és korabeli pipák elegáns díszletként jelentek meg. 

A film készítői igyekeztek minden eszközt, kelléket úgy bemutatni, hogy megfeleljen a felidézett kornak, ezért például a hajdúk puskáinak kiválasztásához fegyverszakértőket kértek fel. De a magyar filmgyártásban eddig az sem volt megszokott előkészületi folyamat, hogy a jelmezeknél még a csizmák is eredeti szabásuknak megfelelően jelenjenek meg. Ez a precíz és igényes alaposság újdonság az eddig főleg műtermi körülményekhez szokott magyar film szakmai berkein belül.

A szépen felújított klasszicista épület a hozzátartozó kerttel egész évben várja a Ludas Matyi és Döbrögi emlékét kereső kíváncsiskodókat.

Forgattak még ezen kívül Gödöllőn is, ahol a városi platánsor egyik terebélyes fánál láthatjuk a második megveretés pillanatait. 

Dömsöd, Petőfi tér, református templom. Jelenet a filmben: 00:20:55-től, 00:25:00-ig     Fotó: Basa Balázs–Názer Ádám

A film sikerénél feltétlenül meg kell említeni a filmvásznon parádézó színészek nevét is. Kiss Manyi, Ruttkai Éva, Balázs Samu, Somlay Artúr, Solthy György erőteljes, mulatságos karaktereik mellett, az egyaránt fiatal pályakezdő Soós Imre és Horváth Teri csillaga ragyogott a legfényesebben. Ez persze nem véletlen, hiszen mindketten szegényparaszti nagycsaládból jöttek, és játékukkal ezt az őszinte közeget tükrözték vissza. 

A Ludas Matyit hetvenkét éve mutatták be a hazai filmszínházak. Bár a film technikája az elmúlt évtizedek alatt sokszor megkopott, színei megfakultak, karcosak lettek, a történet semmit sem veszített népszerűségéből, a gyönyörűen helyrehozott filmszalag pedig újabb nézőkre vár.

Felhasznált források: 303 magyar film, amit látnod kell mielőtt meghalsz;   http://www.filmkultura.hu/regi/2004/articles/essays/ludasfazek.hu.html;  

http://mandadb.hu/common/file-servlet/document/590501/default/doc_url/Szilagyi_Gabor_Tuzkeresztseg.pdf ;  http://www.filmkultura.hu/regi/2004/articles/profiles/szecsenyi.hu.html


Borítókép: Soós Imre és Horváth Teri a film egyik jelenetében (Fotó: Filmarchívum)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.