Legendás állatok téblábolása

Felnőtt az a generáció, akiknek az első olvasmányélménye a Harry Potter kalandjairól szóló történetek voltak a varázslóiskolában. Ők még először a könyvet olvasták, aztán nézték csak meg a filmet. Elsősorban nekik szól a Legendás állatok és megfigyelésük, amelynek a harmadik része is megtekinthető a mozikban, címe: Dumbledore titkai.

2022. 04. 27. 7:08
FANTASTIC BEASTS: THE SECRETS OF DUMBLEDORE Fotó: Courtesy of Warner Bros. Pictures
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a bemutatása utáni napokban ­óriási nézettséget produkált hazánkban is David Yates legújabb filmje, a Legendás állatok és megfigyelésük harmadik része, a Dumbledore titkai. Világszerte hatvanhat országban tűzték műsorra az elmúlt két hétben, és ilyen rövid idő alatt mintegy kétszázmillió dolláros bevételt varázsolt az alkotóknak a mű. Vagyis egy olyan jelenségről van szó, amely mellett nem lehet egyetlen vállrándítással elmenni. Az érdem elsősorban nyilván Joanne­ Kathleen Rowling írónőé, aki a Legendás állatok és megfigyelésük-trilógia sikerét a Harry Potter-könyvekkel alapozta meg.
A Harry Potter-alkotások esetében egyrészt örvendetes, hogy J. K. ­Rowling a szekularizációs folyamatokkal ellentétes üzeneteket fogalmaz meg a legfiatalabb korosztálynak, vagyis a világ varázstalanítása helyett arról van szó, hogy spiritualitás nélkül nem lehet és nem is érdemes élni. Másrészről az európai ember kultúrkörétől igencsak távol áll az a fajta varázslóiskola, amely J. K. Rowling fantáziájának szüleménye.

Így azért – finoman szólva – nem teljesen egyértelmű az intellektuális egyenleg, ám az kétségtelen, hogy egy nemzedék falta ezeket a könyveket, ami korunkban nem kis teljesítmény. Másrészt arról se feledkezzünk meg, hogy – a tapasztalatok alapján – az olvasás szeretete nem nagyon tartott ki a későbbiek során, vagyis a ­Harry Potter-nemzedék sokkal kevésbé olvas önmagától valódi szépirodalmi alkotásokat, mint elődeik.
A Legendás állatok és megfigyelésük című, eddig elkészült három film (összesen öt rész lesz) egyébként azért lett óriási siker, mert nagyon különleges a világ, amelyben a történetek játszódnak. Ügyesen ötvözik a képzelet birodalmával az alkotók a 20-as, 30-as évek bevett filmes ábrázolási módját, amelyben néha kísértenek a film noir sötét képei, a ­filmtörténeti expresszioniz­mus, megjelenik a tömegpszichózis és a háború éltetése, de ami az igazán érdekes, hogy egyszerű filmtechnikai eszközök révén kerülnek (varázsolódnak) egyik helyről a másikra a szereplők. Vagyis a siker egyik oka az, hogy a nézők a filmkészítéstől a legtöbbször nem a realizmust várják, hanem éppen ellenkezőleg, némi filmes varázslatot, és ezt jól tudják az alkotók is.

Már a filmtörténet kezdetén azzal győzte le a Lumière-fivérek dokumentumfelvételeit Méliès-mozija, hogy filmes trükkök révén mutatott be varázslatot. J. K. Rowling 2001-ben kiadott fiktív tankönyvének állatait úgy ábrázolják, hogy az túltesz a hétköznapi ember fantáziáján, de nem az a cél, hogy félelmetesek legyenek. Ha nem is mind a közel nyolcvanöt lény jelenik meg a filmben (amelyet J. K. Rowling leír könyvében), de temérdek különleges és a maga módján szeretni való, fantázia szülte állatot láthatnak a nézők. És ez már önmagában elegendő a magas nézettséghez.
 

 

Ha az eddig elkészült három részt vesszük, akkor látható, hogy az első rész sikerült a legérdekesebbre, és a harmadik – a Dumbledore titkai – a legunalmasabb. Szinte nem volt olyan pillanata a harmadik résznek, amikor nem érezte azt a néző, hogy amit lát, azt már látta korábban is valahol. Még ez se lenne akkora baj, ha nem törekedtek volna az alkotók, hogy minden hollywoodi kvótát betegesen betartsanak, így viszont teljesen hiteltelen lett az amúgy magával ragadó világ. Akármennyire is jó választás Göthe Salmander szerepére Eddie Redmayne, ha szerepe a harmadik részre kiüresedett, csodákra ő sem képes. Johnny Deppnél kicsit se játssza jobban a hatalommániás gonoszt, Gellert Grindewaldot Mads Mikkelsen, Jude Law pedig teljesen hétköznapi figurává teszi Albus Dumbledore karakterét, már-már unalmassá.

Arról már nem is beszélve, hogy mindannyian jobban jártunk volna, ha nem tudjuk meg Dumbledore egyetlen titkát sem. Ebben az esetben is érvényes ugyanis a szabály: didaktikus minden üzenet, amelyet ráerőszakolnak egy cselekményre, ha az igazságtartalma távol áll a történettől.

Borítókép: Jelenet a filmből (Fotó: Intercom)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.