A Kádár-rezsim paradox kultúrpolitikáját jól jellemzi, hogy a hazai csapatok először egy filmnek köszönhetően juthattak nagylemezhez. Arra azonban ügyelt a hatalom, hogy csak olyanok szerepelhessenek rajta, akik szerintük sem mondhatók rendszerellenesnek, így csak az általuk jól szűrt élvonalat kérték fel erre. A zenés filmet, amelynek számait nagylemezre vették, Banovich Tamás – aki Abody Béla mellett a forgatókönyvet is jegyezte – rendezte, és 1967. július 20-án mutatták be a balatonlellei kertmoziban. Abban, hogy az „ifjúsági problémával” foglalkozott a média, ráadásul egy milliós nézőszámra igényt tartó filmet készítettek róla, már tetten érhető volt az új gazdasági mechanizmus előszele. Sőt a korabeli zenész-visszaemlékezések szerint a konszolidációhoz és a nyitáshoz az 1956-os forradalom és szabadságharc emlékét „végképp eltörölni” szándékozó pártállam a gondosan kiválogatott beatzenekarokban (is) látta a megoldást. Így fordulhatott elő az, hogy míg a beatzene már az 1968-ban beindított reformok előtt elkezdte a szárnypróbálgatásait, addig éppen a prágai tavasz 1968-as eltiprása után zajlottak le az igazi retorziók a hazai beatmozgalom ellen. Elegendő, ha az 1969-es „pécsi kukarugdosási perre” gondolunk, amelyben Szörényi Szabolcs és Tolcsvay László is érintett volt, vagy az Illés-együttes elleni 1970-es letiltással járó BBC-nyilatkozatra utalunk.
Az Ezek a fiatalok a kor szellemének és a hatalom elvárásainak megfelelően csak a valóság egy szeletét villantja fel, amikor a fiatal fiúkat és lányokat történelmi környezetben, a budai Várban található Hess András téri klubban láthatjuk szórakozni öltöny-nyakkendőben és kiskosztümben. Szó sincs itt sikítozó lányokról és őrjöngő srácokról, akik twisteltek vagy rock and rollt jártak volna, helyettük inkább a zeneszámokat udvariasan végighallgató közönség tárul a szemünk elé, akik csak a dalok között beállt csendben tapsoltak, netán a lassabb számokra andalogtak párjukkal. A film története önmagában semmitmondó, a főhős Koroknai Lacit alakító (fájdalmasan fiatalon, 64 évesen balatoni hajózás közben elhunyt) Kosztolányi Balázs zenekar-alapítási szándékai körül forog, amelynek közepette rendkívül megszépített formában nyerhetünk bepillantást a hatvanas évek ifjúságának kollégiumi és családi életébe. Arról ugyanis egy szó sem esik, mennyire nehezen jutottak hozzá a tinédzserek a nyugati zenékhez, ahogy arról sem, milyen szakadék tátongott az életszínvonalat tekintve a vasfüggöny két oldalán. Persze ha jobban belegondolunk, nyilvánvalóan nem ezért nézték meg a rajongók a filmet, hanem a kedvenceikért, akik viszont szép számban szerepeltek benne. Éppen emiatt van ennek a filmnek rocktörténeti jelentősége, hiszen itt egymás után láthatók a fiatalok legnagyobb bálványai, illetve akiket a hatalom is félig-meddig elismert, ráadásul ezáltal juthattak első ízben nagylemezhez a beatzenekarok és énekesek.