Úgy látszik, kifulladt a nagy nemzetközi kommunista multikulturális forradalom megszállott képviselőinek lobbiereje a franciáknál, mert a Bazi nagy francia lagzik 3., amelyet Philippe de Chauveron rendezett, inkább szól arról, hogy nem tudnak együtt élni a különböző vallású és különböző kultúrkörből érkező emberek, mint arról, hogy minden jó lesz egyszer. Aki nem látta az előző két részt, annak érdemes feleleveníteni, hogy a Verneuil családban négy lány született, akik közül az egyik egy kínai, a másik egy arab, a harmadik egy zsidó és a negyedik egy elefántcsontparti fekete férfihoz ment hozzá feleségül. Az átlag európai néző Claude-dal, az apával azonosul a legkönnyebben, aki megpróbál – azért mert szereti a lányait – mindenkihez alkalmazkodni, de úgy tűnik, hogy nem tud. Mindjárt a film elején látjuk, hogy miért. Minden veje meghívja őt a maga kultúrköréhez vagy vallásához tartozó ünnepre, de egy kívülálló nemhogy élvezni sem igazán tudja gyökértelenül ezeket a rítusokat, de – valljuk be – nem is érti. Egy kívülálló nem érti, hogy egy másik vallásban mikor mit és hogyan kell ünnepelni. A Verneuil család történetének legújabb részében jól látható, hogyan esik szét egy nagycsalád élete, ha szinte senki sem érti, mit akar a másik. Addig persze minden rendben van, míg mindenki vigyorog a másikra, és senki meg nem szólal, csak ücsörögnek, a néző meg úgy érzi, hogy valamiféle békésebb bolondok házába tévedt. Ám amint például enni kellene, azonnal kiderül, hogy az európai gyomor nem bírja a távoli országok konyháját, és persze fordítva is így van.
Kultúra nélkül nincs család
Mindig jó látni a könnyed francia humort a mozivásznon. A Bazi nagy francia lagzik 3. részében azt gúnyolják ki a filmkészítők, hogy mennyire nem képesek együtt élni a különböző vallású és különböző kultúrkörből érkező emberek. Nemcsak beszélgetni nem tudnak egymással, de még egy közös családi ebédet se tudnak összehozni, pedig család nélkül szétesik minden.
A Bazi nagy francia lagzik harmadik részében, mivel a négy lány úgy dönt, hogy az apa és anya 40. házassági évfordulóját úgy ünneplik meg, hogy meghívják a kínai, az arab, a zsidó és az elefántcsontparti fekete férjeik szüleit is vendégségbe, központi szerep jut az evésnek. Azt már régóta tudjuk, hogy közös étkezéssel minden, az emberek közötti probléma vagy éppen a harmonikus együttműködés szépen ábrázolható. Temérdek film szólt arról, hogy egy étkezés után, mondjuk, egy kerek asztaltól felállva békében él mindenki tovább, de olyat is láttunk sokszor, hogy egymásra borítják az emberek az ételekkel teli asztalt. Ebben a filmben inkább ez utóbbinak lehetünk tanúi. Kiderül, hogy nem igazán szeretik a különböző kultúrák egymás főztjét, konkrétan meg se bírják enni. És azt is látjuk, hogy hiába próbálkoznak a lányok azzal, hogy minden fogás más kultúrkörből való étel legyen, a végeredmény finoman szólva is kétséges. Azt is tudjuk, hogy a család egyik legfontosabb összetartó ereje, hogy a különböző generációk leülnek egymással és evés közben beszélgetnek egy jót. Akár egész nap se csinálnak mást, csak beszélgetnek és eszegetnek, iszogatnak. A filmvásznon viszont azt látjuk, hogy ebből semmi sem működik. Se beszélgetni nem tudnak a fiatalok szülei egymással, mert vagy nem értik egymás nyelvét, vagy nincsen semmilyen közös témájuk. Persze egy vígjátékban temérdek vicces élethelyzetet lehet kreálni mindebből az értetlenségből, és mivel azért a film mégiscsak a multikulturalizmust hivatott népszerűsíteni, mindig lesz valamiféle erőltetett megoldás, de a néző pontosan látja, hogy nem működik. A nyugat-európai valóság az, hogy a hétköznapi élet darabjaira esik szét, a család pedig nemhogy megtartóerő nem tud lenni – amely a legfontosabb feladata lenne –, hanem éppen ellenkezőleg. Ősi, zsigeri utálat munkál mindenkiben a másik iránt. Jól példázza mindezt az egyik lánytestvér művészete. Vágóhidat fest, véres állatokat. Munkát. Pedig a munka nem arra van, hogy művészetté váljon, hanem arra, hogy túléljünk. A kultúránk pedig a túlélés lelki oldalát segíti. Kapaszkodókat ad, a közös rítusok megnyugtatnak, a közösség harmóniája megszünteti a szorongást. Ám ha senki nem érti a másikat, a szorongás nemhogy kisebb, hanem sokkal nagyobb lesz.
További Kultúra híreink
Borítókép: Jelenet a filmből (Fotó: ADS Service)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezA Star Wars sztárja csatlakozik az ikonikus sorozat stábjához
A BBC megerősítette: a Dokinak új társa lesz.
Csík János és Bársony Bálint új videoklippel jelentkezik
Az új dalban egy Szűz Máriához szóló népi imádság is megszólal.
Érkezik a Jazzfest Budapest
Több mint kétszáz művész érkezik.
Az öt legjobb Robert Redford-film – A keselyű három napja + videó
Sydney Pollack klasszikusán nem fog az idő, sőt még jót is tesz neki.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Három autó karambolozott a Ferihegyi repülőtérre vezető úton, feszítővágóval mentik az embereket
Elszólta magát a megcsalásról a magyar sztárpár
"Ez már csak kapálózás" – alig szeretné valaki Tóth Andit az X-Faktorba mentornak
A cégek kényszerértékesítéséről kérdezte Svájc elnöke Orbán Viktort Budapesten
Házasság első látásra: kiderült, mi van Bogi és Csabi között
M30-as autópálya: hiába zárták le két hónapja, azóta sem történt semmi a szétrepedt szikszói szakaszon
Jákob Zoltán elárulta, miért lett sikeres
A Veszprém a BL után a bajnokságban is kiütötte a Szegedet
Óriási sportélmény és show lesz a kanadai hokiválogatott budapesti meccse - videó
Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)
Keményen üzent Bayer Zsolt Magyar Péternek
Nyilatkozott az orosz mesterlövész, miután megadták magukat az ukránok + videó
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezA Star Wars sztárja csatlakozik az ikonikus sorozat stábjához
A BBC megerősítette: a Dokinak új társa lesz.
Csík János és Bársony Bálint új videoklippel jelentkezik
Az új dalban egy Szűz Máriához szóló népi imádság is megszólal.
Érkezik a Jazzfest Budapest
Több mint kétszáz művész érkezik.
Az öt legjobb Robert Redford-film – A keselyű három napja + videó
Sydney Pollack klasszikusán nem fog az idő, sőt még jót is tesz neki.