A lengyel nagyvárosban, Szczecinben egy fiatal nő, bizonyos Magda Kosinska holtteste kerül elő az Odera jeges vizéből. Az áldozat a kilencedik hónapban volt, nem sokkal a halála előtt meg is szült – és bizonyos jelek arra mutatnak, hogy a gyilkosa magával vitte a világra jött csecsemőt.
Katarzyna Zawieja nyomozó súlyos magánéleti válságban van: nemrég veszítette el szintén rendőr férjét, Wojteket, és most kétségbeesett küzdelmet folytat széthullófélben lévő élete kézben tartásáért. Gondjait fokozza, hogy csak nagy nehézségek árán képes összeegyeztetni munkáját a családi életével: amíg dolgozik, kislánya általában az édesanyjánál vagy az apósánál van. E megoldás kétségeket ébreszt benne a tekintetben, milyen anya is ő, és fokozza a benne gyülemlő önvád erejét.
De mert zsaruösztöne e nehézségek közepette is kiválóan működik, maga kéri, hogy osszák rá a Kosinska-ügyet. Főnöke eleget tesz a kérésének, így Zawieja hamarosan kérdések útvesztőjében találja magát: talán élete párja végzett Magdával? Vagy valamelyik páciense? Merthogy az asszony pszichiáterként problémás embereket kezelt.
Esetleg az apja miatt kellett meghalnia? Hiszen Magda a kérlelhetetlen, megvesztegethetetlen ügyész, Michal Strzelecki lánya volt. És ha mindez nem adna neki éppen elég töprengeni valót: a kapitányságon nap mint nap találkozik egykori férje társával, Radwannal, aki nem éppen együttműködő – mintha titkolna valamit Wojtek halálával kapcsolatban.
De így vagy úgy, Zawiejának meggyőződésévé válik, hogy az elrabolt újszülött még életben van, így időt, energiát nem kímélve azon van, hogy megtalálja a csecsemőt, mielőtt késő lenne.
Amint e pár sorból is kitűnhet, az Enyhülés nem más, mint egy komplikált gyilkossági ügy megoldását bemutató krimi és egy özvegy veszteségére és magánéleti nehézségeire összpontosító dráma keveréke.
A bűnügyi szál meglehetősen klisés: számos, a hollywoodi filmek által elkoptatott megoldás, figura köszön benne vissza. Egy morózus főnök, akinek a főszereplő lassan az agyára megy, mégis megengedő, mi több, elnéző vele; egy pszichopata elkövető, aki mintha vallási megszállott is lenne; egy föld alatti búvóhely egy félreeső, elhagyatott környéken – és most csak néhány példát említettünk.
Az amerikai nyomozós sorozatok követőinek az is hamar feltűnik, hogy a lengyel széria készítői nem ásták bele magukat kellőképpen a bűnüldözők munkájának részleteibe. Az Enyhülés rendőrei így pusztán ránézéssel, szemrevételezés útján azonosítják a keréknyomokat, minden további nélkül tudomásul veszik, hogy egy rendkívül veszélyes fogoly egy ügyész és egy nyomozó társaságában vízre száll egy csónakban (anélkül, hogy meg lenne bilincselve), és eszükbe sem jut, hogy egy újabb vízi járművel a nyomukba szegődjenek, satöbbi.
Mindez elsősorban a forgatókönyvet író Marta Szymaneknek róható fel – a lengyel sorozatok kedvelői a két évadot megért, és szintén az HBO által gyártott A falka kapcsán jegyezhették meg a nevét. De ha már a szkript fogyatékosságainál tartunk: a cselekmény tempója az első két részben túlságosan ráérős, csupán a harmadik részre találja meg az ideális sebességet, és még a záró epizódok megfelelő ütemezése ellenére is nyilvánvaló: hat rész helyett ötben is kényelmesen el lehetett volna mesélni ezt a történetet.
Ráadásul a végére jelentéktelenné satnyul néhány, a korábbiakban nagy horderejűként kezelt kérdés (tulajdonképpen miért történt Wojtekkel az, ami történt?), és az emiatt keletkezett hiányérzetet még a befejező képsorok édeskés, már-már giccses volta sem képes feledtetni a nézővel.
Az Enyhülésnek azonban megvannak a tagadhatatlan erősségei is. Elsőként a főszereplő színészi teljesítményét kell említenünk:a Zawieját megszemélyesítő Katarzyna Wajda emlékezetes alakítást nyújt az elgyötört, bizonytalan, összességében mégis határozott és céltudatos nyomozónő szerepében – olykor szavakra sincs szüksége: egy-egy pillantása vagy arckifejezése többet mond egy hosszú monológnál.
Alakját követve nyilvánvaló lesz, hogy a sorozat címe nem csak az időjárás változására utal, de arra is, mi megy végbe az életében. Azzal ugyanis, hogy mindent belead e testileg-lelkileg gyötrelmes nyomozásba, nem csak az elrabolt újszülöttet akarja megtalálni, de bizonyos értelemben önnön megváltásáért is küzd – a krízis ugyanis csaknem elviselhetetlen súllyal nehezedik rá.
A sorozat képi világa csak erősíti ezt a benyomást. A bemutatott városi környezet meglehetősen sivár, az időjárás csaknem végig csapadékos, az ég többnyire borult, a színek hidegek és tompák. E környezetben tökéletesen érthető, hogy valamennyi fontosabb karakternek megvannak a maga veszteségei, titkai és démonai, melyek aztán szerephez jutnak a cselekmény során.
A kellemetlen, nyomasztó, lehangoló atmoszféra megteremtése elsősorban Tomasz Naumiuk operatőr és Xawery Zulawski rendező érdeme. Előbbi Agnieszka Holland visszatérő alkotótársa, utóbbi Andrzej Zulawski lengyel filmrendező fia. Mindketten otthonosan mozognak a televíziós színtéren, több sorozat fűződik a nevükhöz, és ez meg is látszik a végeredményen: ami a vizualitást illeti, az Enyhülésre nem lehet panasz.
És ha már a stáblistánál tartunk, említsük meg: Strzelecki ügyész szerepében a lengyel színjátszás egyik legnépszerűbb, legtöbbet foglalkoztatott színésze, Boguslaw Linda látható. A hetvenes évek végén kezdődött, hosszú pályafutása során olyan rendezőnagyságok filmjeiben bizonyított már, mint Andrzej Wajda vagy Krzysztof Kieslowski (de aki ismeri a munkásságát, jól tudja, hogy a nyolcvanas években magyar filmekben is felbukkant).
Most rutinosan hozza a rá bízott, kikezdhetetlennek tűnő figurát, ám hogy alapvetően kidolgozatlan, elnagyoltan ábrázolt alakról van szó, meglehetősen általános motivációkkal, azt még ő sem tudja feledtetni.
Összegezve: az Enyhülés lassú menetű, lassú égésű alkotás, nyomasztó, reménytelen atmoszférával. Aki a szakmai részletekre ügyelő, ugyanakkor mozgalmas krimiket kedveli, bizonyára nem találja ízlése szerint valónak – ám akinek nincs ellenére egy sötét háttér elé helyezett, karakterközpontú dráma, feltehetőleg nem fog csalódni benne.
(Enyhülés/Odwilz/The Taw. Hatrészes, szinkronizált lengyel dráma/krimisorozat. Játékidő: 6x48 perc. Rendezte: Xawery Zulawski, 2022. Elérhető az HBO kínálatában.)
Borítókép: Jelenet a filmbő. Zawieja nyomozó szerepében Katarzyna Wajda (Fotó: Mafab.hu)