A közlemény szerint a „Bajor Nemzeti Múzeumban lévő mellszobor története a velencei reneszánsz egy ritka remekművének az újrafelfedezését jelenti, egy olyan alkotásét, amely ma szenzációszámba menne a műkincspiacon, és milliókért kelne el”.
A kevéssé ismert alkotó Simone Bianco az 1400-as évek végén született, a művésztől mindössze tucatnyi szobor ismert. Életéről nagyon keveset tudni, születési és halálozási éve sem feltárt, csak annyi bizonyos a korabeli feljegyzésekből, hogy 1512 és 1553 között működött.
A toszkán származású, de elsősorban Velencében tevékenykedő szobrász szinte kizárólag márványból faragott portrébüsztjeiről ismert. Portréit antik mintára készítette, és követve görög elődeit, a nevét is görög betűkkel véste a márványba, így műveit sokáig antik szobroknak hitték. Művei az antikvitásért rajongó velencei humanista körökben nagy megbecsültségnek örvendtek.
Márványbüsztjei mellett több, hasonló stílusban készült bronzportrét is neki tulajdonítanak, köztük egy, a budapesti Szépművészeti Múzeumban lévő férfibüsztöt, amelynek párja vagy változata a bécsi Kunsthistorisches Museumban található.
A most azonosított női mellszoborral kapcsolatban így fogalmaz a müncheni múzeum pénteken kiadott közleménye: Noha az orra hegyének egy része hiányzik, a mű virtuóz minősége szembeötlő volt, és a kezdeti gyanú bizonyossággá vált. A klasszikus vonások, a lélekkel teli arckifejezés és a rendkívül kifinomult hajviselet azt jelenti, hogy csakis Simone Bianco jöhet számba szobrászként.
A meglepő lelet azonban nem egyedülálló a művészettörténetben. 2010-ben a Bécsi Szépművészeti Múzeumban fedeztek fel két Bianco-mellszobrot, és egyáltalán nem kizárt, hogy a nagyobb gyűjteményekben még mindig lappang Bianco néhány nem azonosított alkotása.
Borítókép: A Bajor Nemzeti Múzeumban azonosított Bianco-szobor (Fotó: Bastian Krack/Bayerisches Nationalmuseum)