– A könnyűzenei módszertani központban a közelmúltban kezdték meg a munkát. Melyek a célkitűzéseik?
– Ha megvizsgáljuk a zenetanulás hazai lehetőségeit, azt látjuk, hogy az alapszintű művészeti iskolákban egészen magas színvonalon lehet zenét tanulni, de kizárólag népzenét és klasszikus zenét, ritkán dzsesszt. Ami a legjobb hívószó lenne, ami a leginkább érdekli a fiatalokat, az a könnyűzene. Intézményes szinten populáris zenét idehaza nem lehet tanulni. Vagy csak középszinten, érettségi után a kőbányai zenesuliban. Nincs könnyűzene szakos tanárképzésünk, nincs alapszintű, elfogadott, akkreditált tananyagunk. Van teendő. A könnyűzenei módszertani központ azt a vállalást tette, hogy elkészíti az alapszintű akkreditált tananyagot és kidolgozza a módszertanát annak, miként lehet vidéki intézményekbe is eljuttatni a könnyűzene-oktatást.
– A központ létrejöttének többéves előzményei vannak. Melyek ezek?
– Az Öröm a zene nonprofit Kft. tizennégy éve működteti a Kárpát-medence legnagyobb könnyűzenei tehetségkutatóját ezen a néven: Öröm a zene. Huszonhat állomása van évente, és egy nagy döntője. Tulajdonképpen az Öröm a zene iskola alapjait és az általam vezetett Gitármánia zenei táborban összegyűjtött jó gyakorlatokat nyújtottuk be pályázatszerű kérelemként a kormányhoz, amit a könnyűzenei stratégia keretében tavaly fogadtak el.
– Felmérések szerint a magyarok nyolcvan százaléka tanulna valamilyen hangszeren, de csak a 15 százalékuk teheti ezt meg. Tapasztalataik alapján tényleg ennyire rossz a helyzet?
– Mi 2008-ban készítettünk egy nagyobb felmérést. Akkor a magyar lakosság nyolc százaléka tanult valamilyen hangszeren. Ilyen tekintetben csak Bulgáriát előztük meg Magyarországon. Tavaly készítettünk egy másik felmérést, ami miatt nagyon izgultunk, hiszen tíz-egynéhány évnyi munkánkat minősítette. Ott tartunk most, hogy a magyarok 23 százaléka tanul valamilyen hangszeren, és körülbelül a 68 százaléka mondja azt, hogy taníttatná a gyerekét.
– Hogyan született meg a Hangszert a kézbe ötlete?
– Amikor a Cseh Tamás-program indult, volt egy többnapos szakmai kerekasztal, amin felmérték, milyen hiányosságok vannak a könnyűzene-oktatás, könnyűzene-kultúra terén. Ezen a Hangszeresek Országos Szövetsége is részt vett. Mi elmondtuk, milyen statisztikáink vannak, és hogy nagyjából miként lehetne orvosolni a problémákat. Akkoriban Bajnai Zsolt vezette a Cseh Tamás-programot. Vele találtuk ki, hogy próbaként hozzunk össze egy ötállomásos turnét. Nem gondoltuk, hogy nem fogunk megállni az ötnél. Azóta több mint öt év eltelt, és százhúszezer látogatónál tartunk. Ma voltunk az ötvenharmadik helyszínen.