A Jean-Paul Belmondo filmjeit bemutató sorozatunkban elérkeztünk az ezüstérmes mozihoz. A múlt héten tárgyalt, bronzérmes Egy asszony meg a lánya című alkotás után ezúttal is egy fekete-fehér művészfilmet mutatunk be.
Sokáig gondolkodtam, hogy a most kiválasztott film kerüljön ebbe a pozícióba, vagy pedig egy másik, szintén Jan-Luc Godard-alkotás, a Bolond Pierrot (1965). Végül az 1960-as Kifulladásig mellett döntöttem, mert ez a film hozta meg az áttörést, az igazi ismertséget Jean-Paul Belmondo számára.
2. Kifulladásig (À bout de souffle)
Az alkotás az európai filmművészet egyik legkiemelkedőbb darabja, a francia új hullám egyik kezdő alkotása. Truffaut Négyszáz csapása (Les quatre cents coups, 1959) nyitotta meg az utat az új irányzat előtt, utána jött a Kifulladásig, majd ezt követően sorra érkeztek a merész, bátor hangú követők, Ingmar Bergmantól, Frederico Fellinin, Michaelangelo Antonionin és Andrzej Wajdán át egészen John Cassavetesig. Az új irányzat a régi, konzervatív elődök ellen lázadt, egy új, modern, az addigi hagyományos mozinál sokkal realisztikusabb ábrázolásmódot valósított meg. Azon lehet vitatkozni, hogy ez az irányzat jó vagy rossz, de azt mindenképpen ki kell jelentenünk, hogy korszakalkotó változást hozott a filmművészetben. Végigsöpört a változás szele számos művészeti ágon, míg végül a 68-as diáklázadások leverése utáni kiegyezést követően folyamatosan hanyatlásnak indult.
A Kifulladásig Jean-Luc Godard rendezése, a forgatókönyvet pedig François Truffaut-val együtt készítették. Számos szakmai újdonság fellelhető a kultikus moziban, a gyors vágásokon át egészen a szokatlan narrációig, amikor a szereplő maga szól a nézőhöz, úgymond kibeszél a jelenetből.
A film egy végtelenül egyszerű történetet dolgoz fel. A kisstílű autótolvaj Michel (Jean-Paul Belmondo) és egy amerikai diáklány, Patricia (Jean Seberg) kapcsolatát mutatja be.
Michel megöl egy rendőrjárőrt, ezért menekül, bujkálni kényszerül, ebben segít neki a lány, akibe szerelmes lesz. Patricia azonban nem biztos az érzelmeiben, számára a karrier sokkal fontosabb, mint egy kötöttségekkel teli kapcsolat. Tanul, mellette gyakornok egy újságnál. Patricia testesíti meg a modernitást, az új hullámot, hiszen önállósodni akar, karriert szeretne, fiúsra vágatja a haját, keményen beszólogat a férfiaknak. Az emancipált nő megtestesítője, aki szabadságra, függetlenségre, biztos megélhetésre vágyik, de keresi a szerelmet is a maga módján.