„Nekem az a szerencsém, hogy befelé forduló vagyok. De a legfőbb szerencsém, hogy Erdélyben élhettem, a természet körében, valamiféle kimondatlan egyetértésben azzal, ami körülvett. Aztán kijöttem Párizsba, ahol megismertem Brancusit, Arpót, Giacomettit, Bourdelle-t, Picassót, Braque-ot, Bonnard-t, nekik köszönhetem, hogy egységbe foglaltam mindazt, amit éreztem és gondoltam” – nyilatkozta 1976 októberében a kolozsvári Utunk folyóiratnak.
Tordai műterme virágos udvarról nyílt, ahol a nyitott ajtóból édesapja gipszszobra nézett szembe a belépővel döbbenetes élethűséggel. Erőteljes, markáns munkája volt ez a fiatalkori plasztika. Hajdú Istvánt ekkor kedves, lelkes szemű, komoly barna fiúként jellemezték.
Hatodikos volt, amikor utolsó évét élte a tordai magyar gimnázium. Hajdú István ezután asztalosinasnak szegődött. A formálható anyag és a formák szeretete vonzotta öntudatlanul erre a pályára. A második év vége felé történt, hogy a rajzait és néhány plasztikáját meglátta egy általa Emilie-nek nevezett, Párizsban élő skandináv szobrász, aki rokonlátogatásra érkezett Tordára. Ő vette rá István édesapját arra, hogy taníttassa tovább a fiát. Így került az újpesti faipari szakiskolába, ahol három évfolyamot végzett el két év alatt, miközben kétszer is kitüntették mint az intézmény legjobb növendékét.
Útja innen vezetett Párizsba, a Grande Chaumiere Akadémiára, Émile Antoine Bourdelle osztályába, ahol belátta, semmit nem ért a magyarázatokból, alapra van szüksége, ezért kilépett, és beiratkozott az iparművészeti főiskolára, Paul Niclausse-hoz. Mivel nagyon jól haladt, a következő év februárjában felvették Jean Boucher műtermébe
Hogy ki az eszményképem? Aaltren finn szobrász. Csodálatos ember
– válaszolta 1929-es hazalátogatásakor Nagy Rózsának, a kolozsvári Ellenzék című lap riporterének, akinek azt is kifejtette, hogy szerződése van egy amerikai vállalattal, amelynek részére ruhadíszeket tervez, mégis arra vágyik, az a célja, hogy ne díszítőiparosi tevékenységből éljen meg, hanem százszázalékos, modern művészetből.