Gyarmathy Tihamér 1945-ös, az európai iskola szellemiségét hordozó, négyzetes absztrakt kompozíciójától a fiatalok épphogy megszáradt festményeinek a jelen digitális valóságra reflektáló világáig tart a válogatás, amely szenzációs árverést ígér: a valaha volt legmagasabb kortárs kikiáltási árral Magyarországon. A tárlat tele van meglepetésekkel és kiválóságokkal, köztük fellelhető Veszelszky Béla pointillista absztrakt főműve, Korga György ismeretlen pop art remeke, Körner Éva és Tandori Dezső hagyatékának ritkaságai, a modernizmus mestereinek féltve őrzött kincsei (Kassák Lajos vagy Korniss Dezső), az Iparterv-nemzedék legendáinak művei (Bak Imre, Keserü Ilona, Nádler István), a modern figurális festészet magányosainak képei (Anna Margit, Ország Lili, Kondor Béla), a feltörekvő fiatalok vadonatúj kompozíciói (Emerging talent szekció), illetve a 80-as évekbeli újfestészet és a szentendrei neodadaizmus képviselőinek egyes alkotásai.
Törekedtünk rá, és szerencsésen úgy is alakult, hogy kortárs aukciónkon jó pár igazi ritkaság, vitathatatlan főmű látható együtt.
Mindenképpen ezek közé sorolható Keserü Ilona nagy, vörös-rózsaszín-narancs festménye, egy léptékében és nyelvezetében is különleges kvalitást képviselő kulcsmű – olvasható Kieselbach Tamás galerista, művészettörténész lapunkhoz eljuttatott ismertetőjében.
Az aukciós anyag legnagyobb szenzációja a neoavantgárd világhírű sztárja, Keserü Ilona 1967-es Sírkövek 2. című festménye.
A kép először jelenik meg a műtárgypiacon, felbukkanása kivételes szenzáció. Soha nem indult még ilyen magas kikiáltási árról – Magyarországon ma is élő – magyar kortárs művész alkotása: a licitharc 48 millió forintnál kezdődik.
Az alkotás a világ legnagyobb múzeumaiban szereplő Keserü legjellegzetesebb motívumának – a balatonudvari szív alakú sírköveknek – az egyik legelső feldolgozása. A „kősütemények” szinte homogénre festett, játékos formái absztrakt elemekként töltik ki a kép terét, igazodva a piros-lila-rózsaszín és napsárga kontrasztos színakkordjaihoz.
A kortárs aukció másik főműve Kondor Béla híres 1958-as alkotása, a Műtücsök felbocsátása, az első szputnyikok korának modern ikonja.
Igen ritkán jelenik meg ilyen kvalitású Kondor Béla-kép árverésen, tudniillik korán bekövetkezett halálát követően a magyar állam megvásárolta a hagyatékát, ami a Magyar Nemzeti Galériába került. Ennek megfelelően a mű értéke is szenzáció:
soha ilyen magas áron – 75 milliós forintos kikiáltási áron – nem indult még műtárgy Magyarországon kortárs árverésen.
Kieselbach Tamás értékelése szerint kivételes ritkaság: „egy arany fényű ikon, csak a Darázskirályhoz mérhető, gyűjtőknek való főműve a kondori életműnek. Két évtizeddel ezelőtti felbukkanásakor is szenzációnak számított, ahogy ma is.”
A 20. századi modernség remeteségre kárhoztatott, tiltott mestere, Korniss Dezső csak idős korában kapta meg az őt megillető figyelmet. Szűkre szabott életművéből szinte mindent múzeumok vagy legendás magángyűjtemények őriznek.
A közelmúltban tárult fel egy korábban senki által nem ismert, „láthatatlan gyűjtemény”, a 2019-ben elhunyt Tandori Dezső kollekciója.
A különc irodalmi legenda jó barátságot ápolt a szintén elefántcsonttornyába zárkózó festővel, Korniss Dezsővel. Ennek a ritka intellektuális kapcsolatnak az emlékét őrzi a kornissi „tücsöklakodalmas bogárvilágot” idéző kis „talizmán”, az 1953-as, ragyogó színű Orvvadász. De innen való – az árverés több másik tételéhez hasonlóan – az amerikai absztrakt expresszionizmus csurgatásos eljárását követő, különleges, zöld-fekete Korniss-festmény is, az 1959-es Out Back (Hommage á Jackson Pollock).
Az aukciós anyag egyik vitathatatlan főműve a magyar avantgárd hajlíthatatlan gerincű vezetőjének, Kassák Lajos az Egyesül Államokból hazakerült, 1958-as absztrakt alkotása, a Kompozíció #7.
A most felbukkant kompozíciója a legendás galériás, Denise René 1960-as kiállításáról került egy amerikai gyűjtőhöz, Singerhez Ohióba.
Aczél György hiába próbálta ellehetetleníteni Kassák kiállításait, az öreg művésznek sikerült kijuttatnia képeit Párizsba (köztük a most felbukkant festményt), hogy utolérje a világhír idős korára.
Borítókép:Kassák művének részlete (Forrás: Kieselbach Galéria)