2017 után újra látható a Vizsolyi Biblia 2.0 című előadás Csernus Mariann tolmácsolásában. Az idén 94. születésnapját ünneplő művész az elmúlt négy évtizedben körülbelül 350 alkalommal adta elő saját szerkesztésű estjét, amit a tervek szerint a 2022/2023-as évadban három alkalommal láthat majd a Bethlen Téri Színház közönsége, legközelebb november 2-án 19 órától. Az előadást a Magyar Színházban mutatták be 2006-ban, s mint ahogy azt a színház évadbejelentő tájékoztatóján megtudtuk, a művésznő 2017 óta nem játszotta a számára oly sokat jelentő összeállítást. Az előadást a teátrumon kívül Erzsébetváros önkormányzata támogatja. A VII. kerület alpolgármestere, Szűcs Balázs református lelkész annak idején azzal egészítette ki a tudnivalókat: a kerület ilyen és ehhez hasonló színvonalas, kulturális programokat támogat a jövőben.
Valaki volt olyan kedves, hogy felhívta a figyelmemet arra, hogy 2017 óta nem játszottam a Vizsolyi Bibliát. Sem a Magyar Színházban, ahol 2006-ban újra bemutattam, sem másutt. Most felkértek rá, újból játszom, három alkalommal – ezúttal a Bethlen téren. Örülök neki, mert habár 94 éves leszek a következő hónapban, a kisujjamban van a teljes Újszövetség: a Bibliával kelek-fekszem
– juttatta el az említett sajtótájékoztatóra Navarrai Mészáros Márton, az előadás rendezőasszisztense a Pesti Magyar Színház művésznőjének levelét.
Önálló estem két részből áll, nagyjából bő egy órát töltök színpadon. Az első részben az Elöljáró beszéd, Mózes első könyve, a Bírák könyve, Sámuel első könyve, Dávid LI. zsoltára hangzik el. A másodikban Ézsaiás próféta könyve, Máté írása szerént való evangélium, majd János evangéliuma, végül Szent János Jelenése következik. A lezárás változatlanul Pál első levele a korinthosziakhoz
– tette hozzá a művésznő. Az estet egyébként rendezőként maga Csernus Mariann jegyzi, ezúttal pedig vadonatúj kosztüm is készült, amely Bakos Bogi munkáját dicséri.
Nem mellőzhető az a tény, hogy Csernus Mariann ma Magyarországon a legidősebb aktív színművész. S bár azt szokták mondani, hogy a kor csak egy szám, jelen esetben ez a szám nagyon is sokat jelent. Hiszen a színésznő minden hanglejtéséből, hallgatásából vagy éppen gesztusából kiolvasható egy tartalmas és példaszerű élet munkája, bánata és még inkább minden örömteli pillanata.
A díszlet csupán egy asztal és két szék, mintha beszélgetésre invitálná a művésznő a nézőt. Igen. Ám a beszélgetés partnere nem az előadó, sokkal inkább önmagunk, ha hagyjuk, hogy hasson ránk Csernus Mariann földöntúli ereje. A színésznő ugyanis megindító egyszerűséggel, évtizedek alatt technikailag tökéletesre kiművelt színészi játékkal lép színpadra.
Érezzük és tudjuk is egyszerre, a szöveg nemcsak egy szent szöveg, hanem Csernus Mariann egy darabja, aki nemcsak hogy magára ölti a mesélő szerepét előadásról előadásra, hanem szóról szóra, betűről betűre a jogos birtokosa minden kimondott gondolatnak, elmesélt történetnek.
Minden alkalommal odaadja a nézőknek azt, amit a Jóistentől kapott tisztán, őszintén és mindenekelőtt alázatosan. Ezt a törékeny tisztaságot pedig igencsak kevesen birtokolják – mind a színpadon, mind pedig az való életben –, és éppen ezért a csodálatos előadás felemelő élményt ad mindenkinek.
Borítókép: A legidősebb aktív magyar színésznő megrázó erejű előadással lép föl a Bethlen Téri Színházban (Fotó: Teknős Miklós)