A művészettörténet senkiföldjén

A száz esztendeje született Mácsai István alkotásokban és műfajokban gazdag életművéből nyílt kiállítás Elmozdul a fal – Mácsai István Kiscellben címmel a Kiscelli Múzeumban. A tárlat címe részben a takarásból kimozdítani szánt életműre, részben a templomtérben helyet kapó installáció részeként valóságosan is elinduló falakra utal.

Pásztor J. Attila
2022. 12. 28. 11:30
null
Elmozdul a fal - Mácsai István Kiscellben című kiállításunkat bemutató Kiscelli Múzeum Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megnyitón Aknai Katalin művészettörténész megjegyezte: a templomtérben mintha összemenne a néző, ezáltal intimebbé válik a tér, ahol a falat életsziporkák borítják, amelyek az életművet alkotják.
– A fehér falak mint tárgylemezek szerepelnek, és mi nagyítólencsén keresztül nézhetünk az életműre, amelyik sem eldugva, 

sem kiállítva nem volt egy bizonyos időszakon kívül, mondhatni, levitál a művészettörténet senkiföldjén 

– fogalmazott Aknai Katalin, hozzáfűzve: előkerült film, fotó, magánélet, közélet, történelem, a Kádár-kor megannyi süppedék emléke.
„A képei kapcsán újra és újra felcsattanó szakmai szóváltások arra utalnak, hogy az ötvenes évektől a kétezres évekig ívelő, takarásban lévő pálya rálátásra és összegzésre vár” – olvasható a kiállítás kurátora, B. Nagy Anikó bevezetőjében, ahol így ír a művészről: „Mácsai István nemcsak festő volt, hanem jelentős amatőr filmes és fényképész is. A hagyatékban fennmaradt sokezernyi fotó, a többtucatnyi nyolc milliméteres filmes szekvencia az egy életen át, változó intenzitással írt naplók kötegeivel meggyőző és árnyalatgazdag hálózatot alkot, amelyben a fotós, mozgóképes, festészeti és szöveges alakzatok egymásra vetítése a kutató számára a fókusz- és horizontváltás lehetőségét kínálja. A képi és írásos formák ebben a megközelítésben nem a festményekre vonatkozó kutatási támpontok, hanem autonóm reprezentációk egymásba mozduló lenyomatai, egy mániákus nézés szövegképei, amelyek új átjárásokat nyitnak mind az oeuvre-ben, mind a korszakról való tudásunkban.”


Az 1939-es Aranydarázs a mester legkorábbi képe a kiállításon, amivel kapcsolatban Aknai Katalin megjegyezte: ez a festmény rejti a különös viszonyt a valósághoz és az élethez, ami kibomlik a tárlaton. A művészettörténész a személyesség és tárgyilagosság jegyében elevenítette fel a következő történetet: a 2010-ben elhunyt akadémikus, Köpeczi Béla – aki egy ideig a Grósz-kormány művelődési minisztere volt – hagyatékát a Magyar Tudományos Akadémia gondozza. Annak felmérésében részt vett Aknai Katalin is. Az akadémikus egykori lakhelyén, a Tulipán utcai villában leltároztak, ahol a hálószobában bukkantak egy keskeny falon függő Mácsai-képre, amely egy pesti gangot ábrázolt. – Mit keresett a rózsadombi villában a pesti gang, ismerte-e Köpeczi Mácsait? – tette fel a kérdést a művészettörténész. – Ettől a kiállítástól, az újra felfedezett anyagtól, a naplórészletektől várom a választ. A gang az a szürreális lyuk, amin keresztül a történelem és a város beáramlik a képbe. 

Hol a város, s hol vannak a lakói, erről szól a tárlat.


Az ütemjelre átmozduló installáció Devich Botond munkája, amelyben a műveket és dokumentumokat a találkozás, közelítés és távolodás változó ritmusában polifon alakzatokban rímelteti egymásra. A város és a modernitás témáit a tradicionális szerepstilizációk­kal és az elvágyódás motívumaival, a szakmai visszhangtalanságot a műkereskedelmi sikerekkel, változó együttesekben, többféle értelmezési szövedékben rendezte össze a kurátor. Az egybeálló, majd szétváló konfigurációkban az egykori kritika szembetalálkozik az azóta más fényben mutatkozó művekkel, az aktsorozatok és a modellek személyes kontúrjai festményeken, fotókon és filmeken vetülnek egymásra. A falmozgások dramatizálják az egymásra utaló szálakat és lehetőséget nyújtanak arra, hogy többféle megközelítésben mutatkozzon a festői önkép krónikus hullámzása, amely nemcsak a naplók repetitív szálain, hanem rejtett önportrék sorozataiban is végigkísérik az életművet.

Borítókép: Egy érdeklődő megörökíti az egyik művet (Fotó: Teknős Miklós)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.