Szakralitástól a bezártságig a Műcsarnokban

Kőnig Frigyes Munkácsy Mihály-díjas festőművész legújabb munkáit mutatja be a Műcsarnok három teremben. A tárlaton a kurátor, Rockenbauer Zoltán kalau­zolt végig.

2022. 12. 31. 10:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stílusok, technikák pazar kavalkádja fogadja a látogatót. Elsőként Kőnig Frigyes a Kárpát-medence várairól készült rekonstrukciós rajzainak sokasága. E munkák 2001-ben kötetbe foglalva láttak napvilágot. Innen a jelenbe ugrunk: a terem túlsó felében a mester az augusz­tusban felújított és megáldott székesfehérvári Szent István király-székesegyházba tervezett falképének munkálatait bemutató videót, a szekkó vázla­tait, tanulmányokat szemlélhetjük meg. 

A templom orgonakarzata feletti, XIX. századi, többször átfestett Szent Cecília-freskó helyére álmodta a mennyezetképét. Ennek elkészültét naplószerűen elevenítette fel a kiállítás megnyitóján Smohay András művészettörténész, a Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum igazgatója, idézve Kőnig Frigyest, aki élete legnagyobb élményének nevezte a munkát.

A következő terem megidézi az ­1920-as évek metafizikus festészetét – az alapító Giorgio de Chirico és Carlo Carrá világát. A stílussal szoros összhangban van a megfestett történet, Roman Fjodorovics Ungern-Sternberg kivégzése. A „véres báró” – így nevezték, mert kegyetlenül bánt a kommunistákkal a polgárháborúban – Ungern kánként „Mongólia legfőbb hadura és a szent monarchia reprezentánsa” lett, akit végül a vörösök öt óra húsz percnyi tárgyalást követően 1921-ben agyonlőttek. A főfalon ezt az eseményt fogalmazta Kőnig Frigyes négy képbe, négy változatba. A falakon körbe pedig a tanulmányok, amelyek önálló, szignált festmények.

Egy női portré átvezet az utolsó terembe, a karantén idején készült képekhez, amelyek mindegyikén e hölgy a főszereplő. A többféle technikával és méretben alkotott művek a székesfehérvári Pelikán Galériában debütáltak: „B. A. harmincnyolcszor, Kőnig egyszer” – szólt a kiállítás mottója. A Műcsarnokban két képen fedezhetjük fel a festőt, de erről később. A múzsáról nem tudni, valós személy-e. A legkorábbi képek, mintha a Ungern-Sternberg-sorozat folytatásai lennének, a szürrea­lizmus stílusjegyeivel, míg a későbbi munkákra inkább a realizmus jellemző. Mondhatni, stílustanulmányok a festmények közül az egyik a nagybányai iskola, Ferenczy Károly szellemé­ben készült, másokon impresszionista hatások érzékelhetők.

Mint fentebb említettem, a mester magát is megfestette. 

Kőnig másodszor a múzsa válla mellett, a tükörben jelenik meg, amint okostelefonnal fotózza modelljét. Ez az akvarell bepillantást enged a járvány alatti alkotás mikéntjébe. E technika a camera obscura megjelenése óta bevett gyakorlata a festőművészeknek. A székesfehérvári falkép esetében felvetítették a mester képét, amit aztán mások festettek a mennyezetre.

A sorozatban gondolkodás már a Napló előtt sajátja volt Kőnig Frigyesnek, elég a Gyermekkori momentumokat, Az arcképeket vagy a Magyar írók – Irodalmi arcképeket említeni.

Kőnig Frigyes kiállítása február 5-ig látogatható a Műcsarnokban.

Borítókép: a kiállítás (Fotó: Műcsarnok)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.