Az országban egyedülálló az SZFE filmes látványtervező mesterképzése

Filmes látványtervezőnek egyetemi keretek között az országban csak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanulhatnak a leendő szakemberek – mondta Berzsenyi Krisztina jelmeztervező, az SZFE oktatója, aki Wasilewski Laura hallgatóval mesélt az egyetem látványtervező művész mesterképzéséről, érintve a gyakorlati oktatás sajátosságait, a felvételei követelményeket, valamint a háromfordulós felvételi vizsgát is.

2023. 02. 08. 14:06
null
20230206 budapest berzsenyi krisztina diszlettervezo es tanitvanya havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

JELMEZTERVEZŐ ÉS MENTORTANÁR 

Berzsenyi Krisztina jelmeztervező 2021 óta tanítja a jövő szakembereit a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) látványtervező művész képzésén. A tervező a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerzett diplomát, majd az évek során többször visszatért tanítani az alma materbe. De sokszor előfordul az is, hogy mentorként segít egy-egy fiatalt, ami annyit jelent, hogy filmes és színházi munkáinak hátterébe kalauzolja el a hallgatót, megmutatva ezzel a szakma minden szépségét és nehézségét.

Szeretem átadni a tudásomat, voltaképpen a tanítás számomra mélyről jövő dolog. Örömmel mondtam igent Vidnyánszky Attilának, amikor felkért, hogy a megújult egyetem munkáját oktatóként segítsem. De volt már olyan is, hogy egyszer csak megtaláltak a tanítványok

 – magyarázta Berzsenyi Krisztina. Wasilewski Laurával – aki jelenleg a látványtervező művész mesterszak diákja – is éppen a gyakorlatban alakult ki a mentormentorált kapcsolatuk, s ezt követően ajánlotta Berzsenyi Krisztina Laurának az SZFE speciális képzését.

 

EGYEDÜLÁLLÓ FILMES LÁTVÁNYTERVEZŐ KÉPZÉS 

Az SZFE látványtervező művész mesterszakja ugyanis nagy hangsúlyt fektet a filmes látványtervezésre. Szendrényi Éva a díszlettervezés, míg Berzsenyi Krisztina a jelmeztervezés területéért felel – így áll össze a látványtervezés összetett, kihívásokkal teli, ám rendkívül varázslatos világa. 

Akinek pedig egy kicsit idegen lenne ez a terep, annak Berzsenyi Krisztina – akinek legújabb munkája a Budapesti Operettszínház készülő Mária főhadnagy operettjének jelmezei – elmondta, hogy mit is csinál az, aki jelmezeket tervez: – A jelmeztervezés első állomása mindig az, hogy a rendező felkéri a szakembert a munkára, és egyeztetjük, hogy miről akarunk üzenni a megszülető alkotással. Ezt követően számos kérdésre kell választ kapni ahhoz, hogy a tervezési folyamat elindulhasson. Ilyen például az, hogy az előadás milyen korban játszódik vagy éppen mennyire stilizálunk. Figyelembe kell venni a dramaturgiát, de a karakterek változásait is, s ezt kell követni a színekkel, a formákkal és az anyagokkal. Valójában mindig a rendező a karmester, az ő keze alá dolgoznak a jelmeztervezők. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanuló hallgatóknak lehetőségük van mind a díszlettervezés, mind pedig a jelmeztervezés folyamataiba belelátni, ám az általuk preferált irányra fektetjük a nagyobb hangsúlyt. Ugyanakkor nagyon ritka a mozgóképes világban, hogy egy művészre rábízzák mindkét feladatot, viszont színházban előfordulhat ilyen felkérés – magyarázta Berzsenyi Krisztina, aki ezt követően a képzés egyediségéről beszélt.

Filmes látványtervezőnek egyetemi keretek között az országban csak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanulhatnak a leendő szakemberek. Kifejezetten a mozgóképes vonalra fókuszálunk, s a megszerzett elméleti tudást a hallgatók azonnal kipróbálhatják a gyakorlatban is. Együtt tanulnak és dolgoznak például a rendező szakos, valamint az operatőr szakos hallgatókkal, úgy, hogy közreműködnek például vizsgafilmek elkészítésében

– tette hozzá.

 

GYAKORLATBAN MEGSZEREZNI A TUDÁST

A hallgatók számos filmes produkció forgatására is ellátogatnak, hiszen a felsőoktatási intézmény a legkiválóbb és jelenleg is aktív oktatókat invitálja a képzésre, akiket legtöbbször nem a tanteremben, hanem a terepen lehet utolérni. Így aztán a tudáshoz hatalmas élmény is társul.

– Ilyen tanulmányút volt többek között a Semmelweis Ignácról szóló romantikus játékfilm forgatása – ezt már Wasilewski Laura mondta, aki egyébként többedmagával segédkezett Somossy Barbara Sose lesz vége című vizsgafilmjének jelmezeinek megálmodásában. A diákok tehát a képzés során erős referenciaanyagot is gyűjthetnek, ami később még kelendőbbe teszi őket ebben a szférában. Bár kevesen tudják, hogy a filmes látványtervező valójában hiányszakma, így tehát a piaci igényekre is reagál az SZFE képzése, ami a tantervben is tetten érhető.

MIK A FELVÉTELI KÖVETELMÉNYEK? 

Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy milyen bemeneteli követelményeknek kell megfelelnie annak a diáknak, aki az SZFE látványtervező mesterképzésén szeretné folytatni felsőfokú tanulmányait. Nos, teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe a látványtervezés, az alkalmazott látványtervezés, az intermédia, az építőművészet, a médiadizájn, az animáció, a formatervezés és a textiltervezés alapképzési szak. De ne csüggedjen az sem, akinek a BA-oklevelén nem ezek a végzettségek szerepelnek, ugyanis meghatározott kreditek teljesítésével figyelembe vehető a művészet képzési területről az építőművészet, a formatervezés, a mozgókép, a dizájnkultúra, a fotográfia, a mozgókép, a tárgyalkotás, a tervezőgrafika, a művészetközvetítés képzési területről a kézműves tárgykultúra, a képalkotás, a képi alkotás, a műszaki képzési területről az építészmérnöki, illetve az építőmérnöki alapképzési szak. 

Azonban nem kizárólagos ez a lista sem, hiszen, ha valaki a felsoroltakon túl más területről jönne az SZFE-képzésre, még akkor sincs veszve semmi. Ugyanis a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogadhat más hasonló területről alap- és mesterszakokon szerzett krediteket is mint előtanulmányt. Erre kitűnő példa Laura is, aki a divat területéről érkezett az SZFE-re.

 

MŰVÉSZETI PORTFÓLIÓ MŰFAJI MEGKÖTÉSEK NÉLKÜL 

A képzés előnye, hogy – mint a legtöbb művészképzés – kiscsoportos formában zajlik. Idén is nyolc-tíz hallgatót várnak az oktatók. A felvételi azonban három fordulóból áll. Az első forduló voltaképpen egy előzetesen benyújtandó feladat, amit egészen április 5-ig lehet leadni névvel ellátott adathordozón.

Minden olyan tervet, minden olyan rajzot be lehet adni, ami megmutatja, hogy én erre a szakra szeretnék járni, és alkalmas is vagyok rá. Olyan művészeti portfóliót kell összeállítani, ami rámutat az erősségeinkre. Merev műfaji keretek nincsenek – lehet festmény, szabadkézi rajz, de fotó vagy akár makett is

 – fejtette ki Laura. 

Aki pedig továbbjut az első megméretésen, részt kell vennie a felvételi vizsgákon. A jelentkezők elsőként egy írásbeli teszten adnak számot általános műveltségükről és tájékozottságukról. 

Még ugyanebben a fordulóban kapunk egy szövegrészletet, amire kell készítenünk néhány jelmeztervet. Ezeket a rajzokat hazavihetjük, és akár ki is egészíthetjük a következő és egyben utolsó fordulóra

 – tette hozzá Wasilewski Laura. A szóbeli meghallgatáson és beszélgetésen, amely a felvételi bizottság előtt zajlik, már lehetőség van a személyes motivációkról, az elképzelt irányról – jelmez- vagy díszlettervezés – is beszélgetni a mentortanárokkal.

A látványtervező művész mesterképzés bemutatása a Felvi.hu oldalon

A látványtervező művész mesterszak célja vizuális szakemberek képzése. A hallgatók tanulmányaik elvégzése után a mozgókép-művészeti kulturális szakma bármely szegmensében el tudnak helyezkedni. A négy féléves mesterszak komplex tervezői feladatok megoldását igénylő vezető tervező művészképzést nyújt, tantárgystruktúrája erősen épít a film- és látványtervezői, képző-, digitális és alkalmazott művészeti, valamint építész szakok ismeretköreire. A képzés során hangsúlyosan jelennek meg a vizuális feladatokra épülő mozgóképes, valamint az új digitális platformok vizualizációjára épülő játék- és interaktív látványtervezésre vonatkozó tantárgyak.

 

A filmes fókuszú látványtervező művész mesterképzésre február 15-ig lehet jelentkezni a Felvi.hu oldalon.

 

Borítókép: Berzsenyi Krisztina jelmeztervező a tanítványával, Wasilewski Laurával (Fotó: Havran Zoltán)

 

 

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.