Kísérletezés, bátorság és kreativitás jellemzi a Fiber Art & Fine Art – Elemi szálak a képzőművészetben című tárlat anyagát, amelyen a lódzi Strzeminski Képzőművészeti Akadémia Design Intézete Textil és Print Karának oktatói és növendékei mutatkoznak be. Még mielőtt rátérnénk a tárlat szebbnél szebb, sőt meglepő alkotásaira, érdemes arról szót ejteni, hogy a Lódzi Egyetem kortárs bemutatóhelye, a Kobro Galéria látta vendégül 2018 tavaszán Magyarország legnagyobb textilgyűjteményét őrző Szombathelyi Képtár anyagából válogatott 50 év – 50 műalkotás című tárlatot. Most cserekiállítás formájában alkothatunk képet a lengyelországi kortárs művészetnek az elemi szálak struktúrateremtő, kompozíciós eljárásai köré szerveződő legújabb tendenciáiról.
De milyen tendenciákról van szó?
Az elmúlt években a textilművészettel kapcsolatos fontos kiállítások és rendezvények alkalmával a témák és a technika igen széles skáláját figyelhetjük meg a hagyományos kézi szövésű kárpitoktól a jacquard szöveteken át a kísérleti alkotásokig. Mindegyikre számos példát láthatunk a tárlaton. Itt van mindjárt az egyik legfeltűnőbb: Nela Cwiek Illúzió és valóság című képe, amit messziről érdemes szemlélni, ugyanis az akrilra és üvegre szőtt vékony fonál egy emberi arc formáját adja ki. Wlodzimierz Cygan Tűzijáték című hatalmas faliképe egy szemre emlékeztet, de hasonlóan izgalmas Izabela Wyrwa Rezgés című 3D-s rajza, Dominika Walczak különös térhatású Átmenet – Re Framing sorozat: XV című munkája, valamint Aleksandra Moscicka Szőrös tárgy című alkotása.
A textilművészet mint médium
A kiállítás egyértelműen a textilművészeti médium fontosságát állítja a középpontba. Jolanta Rudzka Habisiak professzor szerint a textilművészet a művészi tevékenységek igen széles spektrumát öleli fel – párbeszéd a technika és a szál anyaga között. És mindezt a tárlaton is megfigyelhetjük. A kiállított alkotások, az egymásba fonódó szálak gyönyörűsége, a megvalósítás pazarsága, valamint az anyag finomsága meglep, elgondolkodtat és az érzéseinkre is hat.
A növendékek munkái az ifjúság energiáját sugározzák, valamint az új technológiák kiválasztásában megnyilvánuló merészségüket tanúsítják, mint például a nyomtatóplotterek és digitális szövőszékek vagy a számítógépek és grafikus szoftverek használatában jelen lévő kalandvágy és intuíció. Emellett türelmüket és koncentrálóképességüket bizonyítják a hagyományos kereteken és szövőszékeken készített szövéseik és faliképeik, amelyek távolabbról és közelebbről is szemet gyönyörködtetőek: a Poliritmus, a Romlott természet, az Afrika című munkákat emelnénk itt ki. De az egyik pengefalon különös látványt nyújt Piotr Strobel papírból készült Naplója, míg másokat az ételek, a természet, a szem, a nézés vagy az évszakok ihlettek meg.
Tárlatvezetés a Fiber Art & Fine Art kiállításban
A kiállítás tehát a hagyományos iparművészeti kézműves eljárásokkal és technikákkal készített alkotások mellett autonóm experimentális műveket is bemutat, a műfajhatárok feloldódásának nemzetközi tendenciáihoz illeszkedve. A generációk közötti szemléletváltás és technológiai differenciálódás sokszínűségét szemléltetik az iparművészet és a képzőművészet folytonos egymásra hatásának textilművészeti, szobrászati és digitális eredményei.
A Fiber Art & Fine Art – Elemi szálak a képzőművészetben című tárlat vasárnapig várja a látogatókat a Pesti Vigadó földszinti kiállítóterében. Ma délután 17 órakor pedig a kiállítás kurátora, Kelecsényi Csilla Ferenczy Noémi-díjas textil- és képzőművész, az MMA rendes tagja tart tárlatvezetést, amelyen érvényes belépőjeggyel vehetnek részt az érdeklődők.